WordPress nettisivut yritykselle

Millaiset ovat hyvät kotisivut? Yksinkertaistettuna hyvät WordPress kotisivut tuottavat oikeaa lisäarvoa yritykselle. Tämä lisäarvo voi olla tavoitteesta riippuen esim. verkkokaupan myynti tai vaikkapa uutiskirjeen uudet tilaajat.

Kaikki perustuu kuitenkin huolelliseen suunnitteluun ja ymmärrykseen siitä mitä ja keitä sivustolla halutaan tavoittaa. Siksi projekti aloitetaan kartoittamalla ensin yrityksesi ja erityisesti kotisivujesi ensisijaiset tavoitteet, kohderyhmä sekä mahdollisesti omat visionne ja toiveenne. Näiden pohjalta toteutetaan suunnitelma, joka määrittelee sisällön, sivurakenteen, ulkoasun ja tarvittavat toiminnallisuudet.

WordPress

Myös teknisillä valinnoilla on suuri rooli kotisivujen toteutuksessa. Yksi tärkeimmistä on tietysti julkaisualustan valinta. WordPress on maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä eikä suotta. WordPress toki nopeuttaa huomattavasti sivuston ohjelmointia, mutta vaikutukset kantavat myös paljon pidemmälle.

WordPressin avulla sisällön ylläpito on mielekästä ja helppoa. Intuitiivisen hallintapanelinsa ansiosta sivujen ylläpito ja ominaisuuksien lisääminen onnistuu muutamalla klikkauksella. Tämä on tärkeää, koska ajantasainen ja päivittyvä sisältö tarjoavat asiakkaille parhaan käyttökokemuksen. Teknologiset valinnat eivät saa jarruttaa liiketoiminnan kannalta tärkeitä toiminallisuuksia. Kaiken tämän lisäksi käyttöliittymä on suomenkielinen.

Alla listattuna muutamia syitä valita julkaisualustaksi juuri WordPress. Jos aihe kiinnostaa, lue tarkemmin miksi WordPress on ehdoton valinta.

1. Helppokäyttöisyys

2. WordPress on ilmainen (Open Source)

3. Asennus muutamassa minuutissa

4. Artikkelien kirjoittaminen

5. Valmiit teemat vs. räätälöitävä ulkoasu

6. Käyttäjätasot (Roolit)

7. Kymmeniätuhansia lisäosia (Plugin)

8. Oma verkkokauppa helposti

9. Laaja kehitysyhteisö

10. Responsiivisuus

11. Hakukoneoptimointi

12. Eri mediatyyppien tuki ja upotus

13. Turvallisuus

Mistä hyvät kotisivut koostuvat?

Sisältö ja rakenne

Jotta yrityksesi verkkosivusta olisi hyötyä kävijälle, tulee sisällön olla asianmukaista. Ydinasioiden tulee olla esillä selkeästi, koska haettavan tiedon pitää löytyä nopeasti. Silti myös määrällä on väliä. Runsas sisältö korreloi suoraan indeksoitavan määrän kanssa ja siksi puhtaasti hakukonenäkyvyyden kannalta katsottuna vanha sanonta pitääkin pakkansa. Määrä korvaa laadun. Asia ei kuitenkaan ole aivan näin yksinkertainen. Käyttäjän näkökulmasta informatiivinen sisältö on avainasemassa. Siksi sisällön laadun ja määrän balanssi on erityisen tärkeässä asemassa.

Kaupallisesti toimivan yrityksen ydinstrategia on kuitenkin harvoin, jos koskaan, pelkän informaation jakaminen asiakkailleen. Useimmiten käyttäjän halutaan suorittavan jokin ennalta määritetty toimenpide sivuilla. Tällainen toimenpide voi asetetuista tavoitteista riippuen olla vaikkapa yhteydenotto, tuotteen tilaaminen tai uutiskirjeen tilaus. Tällöin puhutaan konversiosta. Sivurakenteen optimoinnilla voidaan vaikuttaa käyttäjän toimiin tuomalla tavoitteiden kannalta keskeisimmät toiminnot selkeästi käyttäjän ulottuville. Asioinnin tulee olla mutkatonta.

Ulkoasu ja mielikuvat

Yleisilme ja verkkosivun tunnelma luovat yhdessä ensivaikutelman, joka ei helposti muutu. Tutkimuksen mukaan tuo ensivaikutelma muodostuu alle sekunnissa ja uusia mahdollisuuksia jaetaan vain harvoin.

Positiivinen ensivaikutelma on äärimmäisen tärkeä tekijä, koska pahimmassa tapauksessa sivulla vieraileva asiakas ei anna sisällölle edes mahdollisuutta, vaan poistuu sivulta takaisin hakukoneen tulossivulle etsimään haluamaansa.

Selkeä, nykyaikainen ulkoasu ja responsiivinen käyttöliittymä ovat ehdoton edellytys. Järkevästi suunniteltu ulkoasu ja sivurakenne korostavat sisältöä ja tekevät yrityksesi kotisivusta helppokäyttöisen. Ammattimaisella ulkoasulla luot myös luotettavan ja uskottavan kuvan yrityksestäsi. Mielikuvilla on suuri merkitys päätöksenteossa.

Hakukonenäkyvyys ja hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnilla (SEO) varmistetaan, että yrityksesi tarjoamat tuotteet ja/tai palvelut näkyvät hakutuloksissa ja sivuston sisältö vastaa asiakkaan odotuksia. Lisäliikenne tarkoittaa yleensä myös lisää kauppaa, joten optimoinnilla on varsin keskeinen rooli kotisivujen implementoinnissa. Kyseessä ei ole kuitenkaan kertaluontoinen toimenpide vaan optimointia voi ja kannattaa viritellä säännöllisin välein.

Hakukoneoptimoinnin ensisijainen tarkoitus on lisätä orgaanisten (luonnollisten) hakujen kautta saapuvaa liikennettä parantamalla sivuston sisältöä, linkityksiä ja rakennetta. Tämä lienee monelle jo itsestäänselvyys, mutta optimointi sekoitetaan varsin usein Googlen maksettuihin AdWords-mainoksiin.

Kotisivujen suunnitelu — Muistilista

Kotisivujen pohdintaan ja suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa. Alla muutamia tärkeitä asioita.
Lue tarkemmin kotisivujen suunnitelusta tästä artikkelista.

1. Budjetti: Paljonko olet valmis maksamaan?

2. Kilpailijoiden analysointi: Mitä muut tekevät?

3. Strategia: Mitä halutaan saavuttaa?

4. Kohderyhmä: Kenet haluat tavoittaa?

5. Sisältö: Mitä haluamme kertoa ja viestiä?

6. Sivuarkkitehtuuri: Kotisivujen rakenne

7. Käytettävyys: Mitkä ovat käyttäjien odotukset?

8. Ulkoasu: Miltä sivuston tulisi näyttää ja tuntua?

9. Fontit ja typografia

10. SEO: Miten sivustosi löydetään?

11. Julkaisualustan valinta

Responsiiviset kotisivut tavoittavat enemmän

Mobiiliystävälliset kotisivut

Responsiivisesti toteutettu sivusto mukautuu automaattisesti käytettävän laitteen mukaan, joten tavoitat asiakkaasi yhtä tehokkaasti niin tietokoneen kuin mobiililaiteenkin kautta. Sama sisältö taipuu monelle eri päätelaitteelle koosta riippumatta. Käytettävyyden lisäksi myös näkyvyys paranee, koska Google suosii hakutuloskissaan sivustoja, jotka toimivat responsiivisesti.

Lue yksityiskohtaisempi kuvaus miten yrityksesi kotisivut voivat hyötyä responsiivisuudesta.

Google arvostaa mobiiliystävällisyyttä.

Responsiivisuus palvelee mobiilikäyttäjää

Vain muutaman viime vuoden aikana mobiililaitteiden tarjonta ja käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti. Vuonna 2018 75% 16-89-vuotiaista suomalaisista (vuonna 2017 68%) käytti internetiä matkapuhelimella liikkuessaan kodin ja työpaikan ulkopuolella.

Internetin käyttö eri laitteilla 2018, %-osuus väestöstä

IkäluokkaPöytätietokoneMatkapuhelin
16 - 2446 %99 %
25 - 3448 %96 %
35 - 4442 %96 %
45 - 5741 %88 %
55 - 6436 %72 %
65 - 7423 %44 %
75 - 8912 %15 %
Kaikki36 %75 %
Internetin käyttö eri laitteilla 2018, %-osuus väestöstä. (Käyttänyt viimeisten kolmen kuukauden aikana.) Lähde: Tilastokeskus

Sivutoimisto toteuttaa kaikki sivut responsiivisesti, joten palvelusi tavoittaa nykyiset ja tulevat asiakkaasi ajasta, paikasta tai laitteesta riippumatta.