Miten houkutella enemmän liikennettä yrityksen kotisivuille? 

Julkaistu 16.12.2018

Kotisivut ovat tehokas ja kustannustehokas tapa markkinoida tarjottuja tuotteita tai palveluita. Teoriassa tavoitettavan ihmismassan määrä on valtava. Useimmiten kuitenkin hieman pienempikin siivu tästä globaalista potentiaalista riittää tyydyttämään yrityksen tarpeet. Mutta mikä on riittävästi, on jokaisen yrittäjän itse määriteltävissä. Yrityksen näkökulmasta sivujen toimivuutta mitataan konversion kautta, mutta konversiota ei tietenkään synny ilman verkkoliikennettä. Miten siis voisit houkutella enemmän liikennettä kotisivuillesi?

Sisältö

Sisältö on kuningas. Piste. Voit käyttää sivustosi analytiikkaa apuna ja arvioida kävijämäärien perusteella mitkä sivut houkuttelevat eniten kävijöitä. Analysoi näiden sivujen sisältöä ja pohdi mikä tekee juuri niistä mielenkiintoisia. Ylätasolla hyvä sisältö koostuu seuraavista:

  1. Huomiota herättävä otsikko, joka kutsuu lukemaan lisää
  2. Hyvin muotoiltu ja virheetön teksti. Kielioppiin ja lauserakenteisiin kannattaa kiinnittää huomiota. Käytä oikeinkirjoituksen tarkistukseen apuna valmiita työkaluja.
  3. Hyödyllinen sisältö, joka keskittyy ratkaisemaan tai tarjoamaan apua kohderyhmän ongelmaan.
  4. Aiheet, jotka herättävät keskustelua.

Erotu joukosta

Kuulostaa itsestään selvältä, mutta asialle kannattaa uhrata hetki aikaa. Usko omaan tekemiseen näkyy pitkälle, joten seiso oman työsi takana ylpeänä ja mieti miten parhaiten esittelet itsesi ja yrityksesi yleisölle. Mikä on lupauksesi? Tässä muutamia ajatuksia:

  1. Mitä olet oikeasti myymässä? Myytkö fyysistä tuotetta vai esimerkiksi ko. tuotteeseen liittyvää aatetta?
  2. Tutki kilpailijoitasi. Mitä voit tehdä paremmin?
  3. Kilpailetko laadulla vai hinnalla? Vai molemmilla?

Design

Kotisivujen design on erittäin tärkeä osa kokonaisuutta. Hyvä sisältökään ei yksin riitä, jos sen sivuston design on sekava. Ensivaikutelma syntyy muutamassa sekunnissa ja toista mahdollisuutta saa harvoin. Kannattaa siis pitää huoli siitä, että sivuston toteuttaa tekijä, joka ymmärtää mitä on tekemässä. Hyvä visuaalinen tasapaino syntyy monesta eri tekijästä:

  • Typografia ja luettavuus
  • Mobiiliystävällisyys/responsiivisuus
  • Värien, kuvien ja videoiden käyttö
  • Sivuston nopeus
  • Helppo navigointi

Säännölliset päivitykset

Uuden sisällön luominen säännöllisesti on ratkaisevassa osassa monellakin tapaa. Ensinnäkin hakukonenäkyvyys paranee indeksoitavan määrän kasvaessa ja toiseksi suurempi sisältömäärä palvelee yhä useampaa asiakasta. Päivittyvä sisältö viestii yrityksen aktiivisuudesta.

Enemmän avainsanoja

Uuden sisällön myötä myös mahdollisten avainsanojen määrä kasvaa. Usein päivittyvä sisältö, kuten blogi- ja artikkelijulkaisut, voidaan optimoida asiaankuuluvilla avainsanoilla, jotka puolestaan houkuttelevat sivustollesi lisää kävijöitä. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että korkealaatuinen, hyvin suunniteltu ja asiapitoinen sisältö on tärkeämpää kuin avainsanojen viljely. Sisältö on ensisijaisesti asiakkaitasi varten.

Aktiivinen sometus

Sosiaalinen media tarjoaa yrityksellesi loistavan markkinointikanavan. Kannattaa valita ainakin muutama some-kanava ja toimia niissä aktiivisesti. Mainosta, jaa tietoa ja järjestä kilpailuja sekä arvontoja. Pelkkä julkaisu ei kuitenkaan riitä. Ole osana keskustelua. Vastaa kysymyksiin ja ota yhteyttä lukijoihisi. Luo vuorovaikutusta. Ainakin seuraavat ovat varteen otettavia vaihtoehtoja:

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Instagram
  4. YouTube
  5. LinkedIn

Ulkoiset linkitykset

Sivulle osoittavien linkkien määrällä on suuri vaikutus hakukonenäkyvyyteen. Ole aktiivinen ja osallistu keskusteluihin blogeissa ja keskustelufoorumeilla, joissa keskustellaan sopivista aiheista. Pelkän linkin lähettäminen useimmiten tulkitaan spämmäykseksi, joten tarjoa linkin lisäksi myös oikeaa ja arvokasta tietoa asiaan liittyen.

Anna muutokselle aikaa

Kun ainakin osa edellä mainituista ehdotuksista on asianmukaisessa kunnossa, on aika seurata tehtyjen parannusten tehokkuutta. Muutosta ei kannata kuitenkaan odottaa tapahtuvan yhdessä yössä. Ei ihan viikossakaan. Erityisesti hakukonenäkyvyyden parantuminen on hidas prosessi ja siksi orgaanisten hakujen kautta sivustolle saapuva liikenne ei kasva räjähdysmäisesti kovin nopeasti. Puhutaan vähintäänkin useammasta kuukaudesta, joten pää kannattaa pitää kylmänä.

Tyytyväisyys tappaa kehityksen.

Yhteenveto

Voit tehdä itse paljon pieniä asioita verkkosivujesi sisällön ja näkyvyyden parantamiseksi. Muista kuitenkin, että sivuston kehitys ei ole kertaluontoinen prosessi. Päivitä ja luo uutta sisältöä jatkuvasti. Korjaa rikkinäiset linkit. Tarkista tietojen paikkansapitävyys. Seuraa analytiikkaa ja tee mahdollisia korjauksia. Ole parempi kuin kilpailijasi.

Kiinnostuitko?

Otan vastaan vain rajatun määrän uusia toimeksiantoja joka kuukausi, joten otathan yhteyttä ajoissa.

Pyydä tarjous