Mikä on konversio? 

Julkaistu 27.12.2018

Konversio tarkoittaa jonkin ennalta määritellyn toimenpiteen suorittamista verkkosivuilla. Tämä toimenpide voi olla esimerkiksi uutiskirjeen tilaaminen, käyttäjätilin luominen tai ostotapahtuma. Näitä tapahtumia seuraamalla voit laskea konversioasteen.

Miksi konversioasteen mittaaminen on tärkeää?

Konversioasteen avulla voit kvantifioida asiakkaiden käyttäytymistä ja tätä kautta arvioida tavoitteiden onnistumista. Lukeman avulla on myös mahdollista tunnistaa kotisivusi ongelmakohdat ja näin parantaa käyttökokemusta konversioasteen parantamiseksi.

Ideaali konversioaste riippuu ensisijaisesti määritellyistä suorituskykymittareista (KPI — Key Performance Indicator). Käytännössä termillä tarkoitetaan kriteereitä, joita halutaan seurata palvelun kehittymisessä. Ne voivat olla yksittäisiä määreitä tai määreiden välisiä suhteita.

Konversioastetta käytetään perinteisesti mittaamaan tietyn mainoskampanjan tehokkuutta. Hyvänä konversioasteena pidetään tyypillisesti 2-5%. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sadasta käyttäjästä viisi suorittaa halutun toimenpiteen. Ylärajaa ei tietenkään ole olemassa, mutta jo 10% konversioastetta pidetään erittäin hyvänä.

Google Ads tarjoaa valmiit työkalut konversioseurantaan.

Miten konversioaste lasketaan?

Konversioasteen määrittelemiseksi tarvitaan mitattava tavoite ja vierailijoiden määrä. Täsmällisen lukeman saamiseksi on tärkeää käyttää laskukaavassa uniikkien kävijöiden määrää. Tällä tavoin yhden vierailijan useammat käynnit eivät vääristä lopullista lukua.

(uutiskirjeen tilaajat / uniikkien vierailijoiden määrä) * 100 = konversioaste
(20 / 600) * 100 = 3,33%

Kiinnostuitko?

Otan vastaan vain rajatun määrän uusia toimeksiantoja joka kuukausi, joten otathan yhteyttä ajoissa.

Pyydä tarjous