Kotisivut pienyrittäjälle – Säästäjän opas 

Julkaistu 13.12.2018

Kotisivut ovat ehdottomasti tärkeä viestintä- ja markkinointiväylä yritykselle sen koosta riippumatta. Jos yrityksellä ei ole omia kotisivuja, onko sitä edes olemassa? Asia ei tietenkään ole aivan näin mustavalkoinen, koska yritys voi tavoittaa asiakkaansa netissä myös esimerkiksi sosiaalisen median kanavien kautta. Sosiaalinen media ei kuitenkaan tarjoa järkevää tapaa esitellä keskitetysti yrityksen palveluja ja tuotteita sekä muuta ydintoimintaa. Omat kotisivut ovat tähän luonteva ratkaisu.


Paljonko tämä kaikki maksaa?

Kotisivuprojektiin liittyy kuitenkin paljon avoimia kysymyksiä. Erityisesti aloittavan yrittäjän voi olla hankala hahmottaa kokonaisuutta ja tarvittavaa budjettia. Tässä artikkelissa esitellään muutamia tapoja säästää kuluissa. Yritä kuitenkin suhtautua artikkelin ehdotuksiin objektiivisesti. Jos jokin kohta ei tunnu luontevalta, paras ratkaisu lienee turvautua alan ammattilaisen apuun ainakin lyhyen konsultoinnin muodossa.

Tekijän valinta

Kotisivujen tekemiseen on markkinoilla monia vaihtoehtoja. On isoja ja pienempiä digitoimistoja, toiminimellä toimivia yksityisyrittäjiä ja erilaisia kotisivukoneita, joiden avulla voit itse toteuttaa kotisivusi. Näiden toimijoiden välillä tarjottavien palvelujen ja lisätoimintojen välillä on tietysti suuria eroja ja hajontaa löytyy tätä kautta myös lopullisissa hinnoissa.

Tutustu huolellisesti tarjontaan ja mieti toivotko jotain erityisosaamista kotisivusi toteuttavalta taholta. Pyydä tarjous useammasta paikasta ja vertaile hintoja. Kysy myös suosituksia muilta yrittäjiltä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kallein ei aina ole paras eikä halvin ole aina huonoin. Totuus löytynee jostain puolivälistä.

Vaikka kotisivubudjetti yritetäänkin pitää pienenä, pidä mielessäsi sivuston tuomat hyödyt. Huonosti toteutettu sivusto ei lisää yrityksesi myyntiä, joten pieni (tai hieman suurempikin) lisäpanostus voi itse asiassa olla taloudellisesti kannattavaa.

Sisällön tuottaminen

Sisältö on kotisivujen tärkein yksittäinen osa-alue. Apuna voit käyttää myös alan ammattilaista, mutta kuten kaikella, tälläkin on hintansa. Olet oman alasi asiantuntija, joten tiedät parhaiten mitä teet ja kenelle. Tuota siis sisältöä, jolla on oikeaa arvoa asiakkaallesi. Ole huolellinen oikeinkirjoituksen kanssa. Vältä pitkiä lauseita ja kappaleita. Jäsentele sisältö mielenkiintoisesti. Kiinnitä huomiota myös rakenteeseen.

Tekstisitältö on kuitenkin vain osa kokonaisuutta. Sen tueksi tarvitset kuvamateriaalia ja mahdollisesti videoita ja muuta grafiikkaa. Jos itseltäsi tai lähipiiristäsi löytyy osaamista, voit ottaa esimerkiksi tuotekuvat itse. Käytä tässäkin harkintaa. Huono valaistus ja tärähtäneet kuvat eivät edusta yritystäsi parhaalla mahdollisella tavalla. Kuva- ja videomateriaalia on saatavilla myös kuvapankeista, mutta nämä nostavat aina tuotantokustannuksia.

Omat visiot

Omien visioiden jakaminen on tärkeää. Mitä tarkempi kuva sinulla on tehtävästä työstä, sen vähemmän suunnittelu vaatii työtä tekevältä osapuolelta. Voit myös jakaa linkkejä sivustoista, jotka parhaiten edustavat haluamaasi tyyliä, rakennetta tai värimaailmaa. Näin myös varmistat, että lopputulos on varmasti haluamasi lainen.

Kotisivujen laajuus

Mieti mitä tarvitset alkuun pääsemiseksi? Mitkä ovat välttämättömiä toimintoja, jotta voit tarjota käyttäjille riittävästi asianmukaista informaatiota? Sivuston ensimmäinen versio voi olla hieman suppeampi ja liiketoiminnan kasvaessa sen laajuutta voidaan päivittää. Sivujen valmistumista ei kannata kuitenkaan kiirehtiä laadukkaan sisällön ja toteutuksen kustannuksella.

CMS vs staattinen

Sisällönhallintajärjestelmän (CMS) avulla voit itse ylläpitää kotisivujesi sisältöä. Tämä tuo säästöä pidemmällä aikavälillä, kun voit itse huolehtia sivuston tietojen ajantasaisuudesta.

Staattinen sivusto on yksinkertainen toteuttaa ja siksi myös sen kustannukset ovat pienemmät. Tämä potentiaalista säästöä, mutta jos sinulla ei ole kuitenkaan yhtään teknistä osaamista (esim. FTP ja HTML), tarvitset tietojen päivittämiseen ulkoista apua.

Jos olet varma, että sivustosi tiedot eivät muutu (tai muuttuvat vain todella harvoin), staattiset kotisivut ovat hyvä ratkaisu. Toisaalta, vaikka sisältöä pitäisikin muokata hieman useammin, mieti osaisiko joku tuttavasi tai sukulaisesi auttaa asiassa.

Webhotelli ja verkkotunnus

Webhotellin ja verkkotunnuksen tuomat pakolliset lisäkustannukset eivät välttämättä ole kovin suuret, mutta vertailua kannattaa tehdä. Webhotellipalveluja tarjoavia yrityksiä on paljon jo pelkästään Suomessa, ulkomaisista puhumattakaan. Suurimmat erot syntyvät juuri hotellipalvelujen välillä. Näistä aloittavan kannattaa valita miltei aina pienin vaihtoehto. Aina voi tarpeen tullen päivittää isompaan. Pidä kuitenkin huoli, että ostamasi webhotellipalvelu tukee SSL-salausta.

Tee-se-itse

Viimeinen oljenkorsi ja hyvästä syystä, joten tartu tähän vaihtoehtoon vain, jos oikeasti tiedät mitä olet tekemässä tai kotisivuihin käytettävissä oleva budjetti on lähes olematon. Peräänkuulutan tässä vielä huolellista harkintaa. Huonosti tehdyt kotisivut eivät välttämättä aiheuta yrityksesi maineelle suoranaista vahinko, mutta tuovatko ne lisäarvoakaan. Ammattilaisen tarjoama lisäarvo suunnittelussa ja toteutuksessa voi osoittautua korvaamattomaksi. Vaikka oma visiosi kotisivuista olisikin kirkkaana mielessä, riittääkö tekninen tietämyksesi järkevään toteutukseen? Luultavasti ei.

Kiinnostuitko?

Otan vastaan vain rajatun määrän uusia toimeksiantoja joka kuukausi, joten otathan yhteyttä ajoissa.

Pyydä tarjous