7 syytä perustaa verkkokauppa yritykselle

Suunnitteletko oman verkkokaupan perustamista, mutta mielessä pyörii isoja kysymysmerkkejä? Verkkokaupan avaaminen voi aluksi tuntua isoltakin haasteelta ja pitää tietysti paikkansa, että alkuponnistus vaatii hieman asiaan perehetymistä aivan kuten mikä tahansa muukin asia. Todellisuudessa vaadittava panostus on kuitekin todella pieni. Markkinoilla on useampia verkkokauppa-alustoja, jotka saa käyttöönsä parhaimmillaan muutamalla klikkauksella.

Verkossa tapahtuva kauppa on vuosi vuodelta suositumpaa. Verkkokaupan avulla voit myydä tuotteita verkossa entistä laajemmalle asiakaskunnalle ja kaupankäynti voi alkaa käytännössä heti, kun tuotteet ja maksuvaihtoehdot on määritelty.

Selitän tässä artikkelissa lyhyesti viisi syytä, miksi sinunkin kannattaa perustaa oma verkkokauppa yritykselle. Menestyvään kaupankäyntiin tarvitaan vain päättäväisyyttä ja vähän vaivaa.

Verkkokauppa Suomessa

Sähköinen kauppa kukoistaa ja kasvaa vuosittain. Ecommerce Foundation julkaisi vuonna 2018 raportin Euroopan sähköisestä kaupasta ja Suomen osalta tulokset näyttivät seuraavalta:

  • 71 prosenttia tehnyt ostoksia verkkokaupasta
  • 44 prosenttia ostanut ulkomaisista verkkokaupoista
  • käytetty rahasumma keskimäärin / verkkokaupasta ostoksia tehnyt kuluttaja
  • 2018, arvio: 2 713 euroa
  • 2017: 2 502 euroa

Digitaalisesti ostettujen palvelujen arvo vuonna 2017 oli 3,6 miljardia euroa, kasvua edellisestä vuodesta oli 16 prosenttia. (ficom.fi)

Digitaalisesti ostettujen vähittäiskaupan tuotteiden arvo vuonna 2017 oli 4,9 miljardia euroa, kasvua edellisestä vuodesta oli 8 prosenttia. (ficom.fi)

Luvut puhuvat puolestaan. Sähköisen myynnin suuren kasvun takia oman verkkokaupan perustaminen ei ole vain hyvä idea, se on oikeasti kannattavaa. Pienellä investoinnilla voit tuottaa valtavia tuloja.

Syy sähköisen kaupankäynnin nopeaan kasvuun löytyy mobiililaitteiden yleistymisestä. Internet on jatkuvasti käden ulottuvilla ja lähes kolmasosa kaikista verkko-ostoksista tehdään mobiililaitteilla. Tämän lisäksi kehityksen myötä ostaminen on tullut helpommaksi erilaisten alustojen ja maksujärjestelmien kautta. Ostamisen helppous vaikuttaa suoraan kaupankäynnin suosioon.

Miksi perustaa verkkokauppa yritykselle?

1. Sähköinen kaupankäynti on kasvussa

Luvut ja tilastot puhuvat puolestaan. Sähköinen kaupankäynti kasvaa vuosittain ja yrityksen omistajana sinun kannattaa ottaa asia vakavasti. Kyse ei ole pelkästä hypestä tai ohi menevästä trendistä. Kaupankäynti kehittyy nopeasti kehittyvän teknologian vauhdittamana.

2. Verkkokaupan perustaminen on halpaa

WooCommerce
WooCommerce on ilmainen verkkokauppa.

Verkkokauppa-alustoja löytyy useampia. Alkuun pääsee pienillä kustannuksilla tai jopa ilmaiseksi. Yksi esimerkki ilmaisesta alustasta on avoimen lähdekoodin WooCommerce, joka on — niin ikään ilmaisen — WordPress-julkaisualustan laajennus.

WooCommercelle löytyy useita maksullisia lisäosia (laajennuksia), joiden avulla sähköiseen kaupankäyntiin vaadittavia ominaisuuksia voi helposti laajentaa. Peruskäyttö onnistuu kuitenkin ilman lisäosiakin ja asennuskin hoituu vain muutamalla klikkauksella.

Positiiviset puolet eivät toki rajoitu vain käyttöönottoon. WooCommerce on äärimmäisen asiakasystävällinen verkkokauppa-alusta. Se on rakenteeltaan selkeä ja ostotapahtuman suorittaminen on intuitiivinen. Kaikki edellä mainitut ominaisuudet ovat itseisarvoja, jotka ovat välttämättömyys toimivalle kaupankäynnille.

3. Ihmiset ovat verkossa

Kaikki ymmärtävät, että kauppa ilman asiakkaita ei ole kovin pitkäikäinen. Sama koskee verkkokauppoja. Vuonna 2017 suomalaisista jopa 71 prosenttia oli tehnyt verkko-ostoksia. Erityisesti nuoret ihmiset tekevät mieluusti sähköisiä ostoksia.

Yritykselle verkkokauppa mahdollistaa globaalin näkyvyyden. Maailmanlaajuinen kaupankäynti ei ehkä ole osa strategiaasi, mutta entäpä internetin kautta avautuva kotimainen potentiaali? Kivijalkamyymälän haaste on paikkasidonnaisuus. Verkkokaupan myötä syntyvät uudet maantieteelliset alueet kannattaa nähdä ennen kaikkea mahdollisuutena.

4. Kivijalka ja verkkokauppa

Kivijalka ja verkkokauppa eivät silti kilpaile keskenään. Kaupankäynti hyötyy eniten näiden kahden symbioosista. Ihmiset haluavat vieläkin usein hypistellä ja pyöritellä tuotetta käsissään ennen lopullista ostopäätöstä.

Vaikka lopullinen ostopäätös tehtäisiinkin vasta kaupassa, tuotteeseen tutustuminen aloitetaan yhä useammin verkossa. Verkkokauppa on luonnollinen alusta jakaa yksityiskohtaista tietoa ja asiakasarvosteluita tuotteista. Samanlaisen tietomäärän jakaminen kivijalkamyymälässä voisi olla varsin haastavaa. Lisäksi tuotevalikoiman laajuudesta sekä toimi- ja varastotilojen rajallisuudesta riippuen kaikkien tuotteiden esillepano voi olla mahdotonta.

Kivijalka voi avustaa verkkokauppaa myös noutopaikkana. Tarjoa asiakkaillesi mahdollisuus ilmaiseen toimitukseen ”nouto myymälästä”-palveluna. Näin voit ulkoistaa myynnin ja transaktion verkkokaupalle ja käyttää myymälää välittäjän roolissa.

5. Asiakkaiden hankinta

Internet tarjoaa monia eri mahdollisuuksia yrityksen markkinoinnille. Esimerkiksi Facebook-mainonnan avulla saavutat kätevästi haluamasi kohderyhmän ja kohdennat mainonnan juuri oikealle sektorille. Facebook-mainonta on mahdollista kohdentaa mielenkiinnon kohteiden, demografisten tietojen ja maantieteellisen sijainnin perusteella. Tehokkaan profiloinnin kautta rahaa valuu vähemmän hukkaan.

Positiivista pöhinää saa helposti aikaan myös esimerkiksi jakamalla alennuskoodeja sosiaalisessa mediassa tai aloittamalla yhteistyö kohderyhmäsi tavoittavan bloggaajan kanssa. Suuren blogitutkimuksen mukaan jopa 49% blogeja lukevista etsii blogeista tuotearvioita ostopäätöksen tueksi.

Muutamia ideoita asiakkaiden hankintaan:

  • Mainosta Instagramissa
  • Mainosta Facebookissa
  • Tuota sisältöä (esim. kattavat tuotekuvaukset)
  • Sähköpostimarkkinointi uutiskirjeen tilaajille
  • Ota käyttöön tuotearvostelut verkkokaupassa ja hyödynnä niitä markkinoinnissa
  • Järjestä kilpailuja
  • Kampanjatarjoukset ja alennuskoodit
  • Mainosta verkkokauppaasi Google AdWordsilla
  • Panosta palvelun laatuun. Puskaradiossa ja suositteluissa on voimaa.

6. Seuranta ja markkinointi

Verkkokaupan kautta tapahtuva myynti helpottaa asiakkaiden toimintatapojen ja ostokäyttäytymisen seuraamista. Tilauksen yhteydessä syntyvän rekisterin myötä avautuu myös ovi asiakassuhdemarkkinoinnille, jonka avulla voit aktivoida ja ylläpitää asiakkuuksiasi. Rekisterin avulla voit pitää yhteyttä asiakkaisiisi säännöllisesti esimerkiksi uutiskirjeen muodossa.

7. Automatisoitu myyntiprosessi

Verkkokauppa hoitaa myynnin automaattisesti.
Verkkokauppa hoitaa myynnin puolestasi.

Verkossa kaupankäynti ei katso aikaa tai paikkaa eikä varsinainen ostotapahtuma sido fyysisiä resursseja. Verkkokauppa hoitaa transaktion puolestasi ja hoidettavaksesi jää vain tuotteen tai palvelun toimittaminen. Sähköisten tuotteiden kohdalla, kuten ladattavat tiedostot, myyntiprosessi ei vaadi fyysistä osallistumista ollenkaan.

Automaattinen myyntiprosessi vapauttaa siis yrityksesi resursseja muihin tarpeisiin, kuten itse varsinaisten ydinpalveluiden tuottamiseen.

Tämän lisäksi yrityksesi voi tehdä kauppaa ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä. Olitpa sitten lomalla, viikonlopun vietossa tai vaikkapa nukkumassa, verkkokauppa on aina auki ja valmiina palvelemaan asiakkaitasi.

Yhteenveto

Sähköinen kaupankäynti tarjoaa monia mahdollisuuksia nykyaikaiselle yritykselle. Kannattavan verkkokaupan perustaminen ei ole koskaan ollut helpompaa ja halvempaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että verkkokaupan käyttöönotto kannattaa tehdä hätiköidysti. Suunnitteluun ja strategiaan kannattaa käyttää aikaa.

Jos tarvitset apua verkkokaupan luomisessa tai sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä ja kysy lisää. Konsultaatio on ilmainen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *