Responsiiviset kotisivut

­Mobiililaitteiden (älypuhelimet ja tabletit) käytön yleistymisen myötä responsiiviset kotisivut ovat suorastaan elinehto näkyvyyden takaamiseksi. Responsiivisella toteutuksella on monia eri hyötyjä. Se tekee sivuistasi mobiiliystävälliset, kotisivusi näyttävät hyvältä sekä isoilla että pienillä näytöillä, istuntojen pituudet kasvavat, tavoitat enemmän käyttäjiä, sivustosi tarjoaa paremman käyttökokemuksen ja hakukonesijoituksesi paranee.

Lue lisää responsiivisuuden hyödyistä.

Mitä responsiivisuus tarkoittaa?

Katsotaanpa ensin mitä responsiivisuus oikein on ja miten se toimii. Käytännössä responsiivisuus tarkoittaa sitä, että sivuston sisältö ja kaikki elementit skaalautuvat näytölle sopivaan muotoon päätelaitteen koosta riippumatta. Useimmiten tämä tarkoittaa sitä, että sisältöalueen leveys sopeutuu laitteen näytön mukaan, jotta käyttäjän ei tarvitse vierittää (skrollata) näkymää myös sivusuunnassa.

8 syytä miksi responsiivisuus on tärkeää

1. Mobiililaitteet ovat nykypäivää

Mobiililaitteiden käyttö kasvaa vuosi vuodelta. Käytön mukana myös potentiaalisten asiakkaiden määrä on nousussa. Jos kotisivujesi käyttökokemus on huono tai interaktion taso ei vastaa käyttäjän odotuksia, menetät luultavasti suuren osan tästä kasvavasta potentiaalista. Jopa 40% kävijöistä siirtyy kilpailijan sivulle huonon mobiilikokemuksen saattelemana.

Mobiililaitteiden käytön kasvuun on luonnollisesti vaikuttanut laitteiden saatavuus ja paremmat yhteydet. Dentsu Aegis Networkin tekemän tutkimuksen mukaan mobiilin parissa käytetty aika on kasvanut parin vuoden aikana jopa 87%.

2. Mobiiliostosten jatkuva kasvu

Suurin osa suomalaisista selailee verkkoa mobiilisti. Näin ollen on luonnollista, että myös mobiiliostosten määrä on kasvussa. Lähes kolmasosa kaikista verkko-ostoksista tehdään mobiililaitteilla. Kilpailu ostajista on kovaa, joten tuotteiden selailun ja ostamisen tulee olla mahdollisimman helppoa. Hyvä käyttökokemus parantaa konversiota, lisää liidien määrää ja kasvattaa myyntiä.

Lähes kolmasosa verkko-ostoista tehdään mobiilisti ja pelkästään älypuhelimella viidesosa.

3. Sosiaalinen media lisää mobiilikäyttäjien määrää

Sosiaalisen median suuri suosio näkyy suoraan mobiilikäytön kasvavassa määrässä. Somessa kommentoidaan tuotteita, keskustellaan palveluista ja kokemuksista sekä jaetaan ahkerasti tykkäyksiä ja linkkejä eri sisältöihin. Tämä tietysti näkyy myös verkkosivujen liikennemäärissä.

Jos sosiaalinen media on osa yrityksesi markkinointistrategiaa, on erittäin todennäköistä, että Facebook on osa tätä suunnitelmaa. Ja miksi ei olisi? Valtava käyttäjäkunta ja tehokkaasti kohdennettava mainonta tekevät Facebookista mainion markkinointialusta.

Vuonna 2018 Facebookin aktiivisista käyttäjistä yli 95% käytti palvelua älypuhelimella, joten on myös odotettavissa, että suuri osa kotisivuillesi ohjautuvasta liikenteestä koostuu mobiililaitteista. Facebookin lisäksi suosittu Instagram ja tulevaisuudessa myös WhatsApp kasvattavat mahdollista liikennepotentiaalia.

4. Responsiivisuus parantaa hakukonenäkyvyyttä

Hakukonenäkyvyys
Responsiivisuus parantaa kotisivujen sijoitusta Googlen hakutuloksissa.

Mobiiliystävällisyys ja responsiivisuus parantavat hakukonenäkyvyyttä. Googlen mukaan responsiivisesti toteutetut nettisivut pärjäävät paremmin hakusijoituksissa, koska ne tarjoavat paremman käyttökokemuksen käyttäjälle. Responsiivisuuden myötä jokaisella sivulla on myös vain yksi URL-osoite. Tästä on monia hyötyjä:

  • Parempi hakukonenäkyvyys, kun linkit osoittavat samaan sisältöön.
  • Google Analytiikka antaa yhdellä silmäyksellä paremman kuvan kokonaisuudesta.
  • Sosiaalisen mediaan tehdyt jaot ja tykkäykset kohdistuvat samaan sisältöön.

Lisäksi mobiililaitteille on oma hakualgoritminsä eli mobiililaitteella saadut hakutulokset poikkeavat tietokoneen vastaavista. Käytännössä tämä tarkoittaa, että hakusijoituksesi voi vaihdella suurestikin riippuen siitä, millä laitteella haku on suoritettu. Tällä tiedolla on entistäkin dramaattisempi kaiku, kun otetaan huomioon, että mobiililaitteilla tehdyt haut ohittivat tietokoneen jo vuonna 2016.

”Mobile First”-indeksointi

”Mobile First”-indeksointi on juuri sitä miltä kuulostaakin, eli verkkosivun mobiiliversio on Googlen indeksoinnin ja sijoituksen määrittelyn lähtökohta.

Tässä kohtaa hyvä on hyvä korostaa, että nimitys on tosiaan ”Mobile First” ei ”Mobile Only”. Kyseessä ei siis suinkaan ole pelkkä mobiili-indeksi.

Jos sivustolla ei ole mobiiliystävällistä versiota, sen desktop-versio voidaan silti sisällyttää hakemistoon. Mobiiliystävällisen version puuttuminen voi kuitenkin vaikuttaa negatiivisesti kyseisen sivuston sijoitteluun. Ja toisaalta sivusto, jonka mobiilikokemus on paremmalla mallilla, voi saada myös parempia desktop-sijoituksia hakutuloksissa.

5. Responsiivinen nettisivu mukautuu usealle näyttökoolle

Kymmeniä laitevalmistajia ja tuhansittain erilaisia päätelaitteita. Jo pelkästään erilaisia Android-laitteita on lukematon määrä. Responsiivinen web design ei ota kantaa laitteen valmistajaan, laitetyyppiin tai valmistusvuoteen. Ratkaisevaa on vain koko. Responsiivisuus ratkaisee juuri tämän ongelman. Sen ansiosta kotisivusi toimivat paitsi tänään myös tulevaisuudessa.

6. Parempi investoinnin tuottoprosentti (ROI)

Ennen responsiivista suunnittelua perinteinen tapa luoda selattavaa sisältöä myös mobiililaitteille oli tehdä kaksi erillistä sivustoa: 1) virallinen kotisivu ja 2) mobiiliversio edellä mainituista kotisivuista. Tämä tietysti tarkoitti kahden erillisen sivuston ylläpitoa rinnakkain — tehotonta ja kallista.

Mobiilioptimoitu responsiivinen nettisivu mukautuu kaikille laitteille ja näyttää sisällön käyttäjäystävällisessä muodossa. Sama sisältö tarjoillaan vierailijalle päätelaitteesta riippumatta. Ylläpidon kannalta yhden sivuston hallinta on tietysti mutkattomampaa, mutta ennen kaikkea kustannustehokasta. Pienemmät kulut ja korkeampi ROI (Return Of Investment).

7. Parempi käyttäjäkokemus

Tyytyväiset käyttäjät
Hyvä käytettävyys luo positiivisia kokemuksia.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse on käytön helppoudesta ja parhaasta mahdollisesta käyttäjäkokemuksesta. Käyttäjän ei enää tarvitse zoomailla sivua voidakseen lukea pientä tekstiä tai skrollailla sivua myös sivusuunnassa nähdäkseen sisällön kokonaan. Parempi käytettävyys vähentää välitöntä poistumista ja parantaa konversiota.

Yhdelläkään yrityksellä ei ole varaa heittää hukkaan potentiaalisia asiakkuuksia huonon tai puutteellisen suunnittelun takia.

8. Sivuston nopeus

Responsiivinen design itsessään varsinaisesti ei takaa vielä nopeampia latausaikoja, mutta se ohjaa oikeaan suuntaan. Itse asiassa nämä asiat kulkevat usein käsi kädessä… tai ainakin pitäisi. Kaikkihan me haluamme selailla internetiä valonnopeudella, mutta nopeus korostuu entisestään mobiililaitteiden kohdalla. Responsiivisuuden ohella myös nopeat latausajat tukevat parempia hakukonesijoituksia.

Yhteenveto

Responsiivisuus ei ole pelkkää hypetystä. Sen tuoma lisäarvo näkyy konversiossa ja myynnin kasvussa. Pidä siis huoli, että myös oman yrityksesi nettisivut vastaavat nykypäivän vaatimuksia.

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *