Orgaaninen näkyvyys

Orgaaninen hakutulos tarkoittaa yksinkertaisesti hakutulosta, josta ei ole maksettu. Hakutuloksen sijainti määräytyy sisällön relevanssin ja laatukriteereiden perusteella. Korkein mahdollinen sijoitus hakutulossivulla on hakukoneoptimoinnin (SEO) ydin. Tämän lyhyehkön artikkelin tarkoitus on havainnollistaa eroa perinteisen hakusanamainonnan ja orgaanisen näkyvyyden välillä sekä avata hieman tarkemmin miten orgaaniseen näkyvyyten voi vaikuttaa.

Adwords-mainonta

Ennen orgaanisiin hakutuloksiin perehtymistä, on syytä esitellä muutamalla sanalla maksetun hakukonemainonnan perusajatus.

Googlen hakutuloksissa näkyviä mainoksia kutsutaan Adwords-mainonnaksi. Hakusanamainontaa käytetään verkkomarkkinoinnissa houkuttelemaan liikennettä mainostajan omistamalle verkkosivulle. Adwords-mainokset näkyvät tulossivun yläosassa ja alaosassa.

Hakukonemainonta on helppo, mutta potentiaalisesti kallis, tapa ohjata lisäliikennettä omalle kotisivulle. Yksinkertaistettuna kaava on seuraava. Yritys (eli mainostaja) asettaa haluamansa hakusanat ja maksaa aina tietyn summan, kun hakutulosta klikataan. Mitä yleisempi hakusana, sitä kalliimpi hinta.

Orgaaninen hakutulos

Orgaanisten hakutulosten sijoituksiin ei sen sijaan voi vaikuttaa ostettujen mainosten avulla. Hakutuloksen sijainti perustuu puhtaasti haettavan hakusanan ja sisällön väliseen relevanssiin. Hakutuloksen lopullinen sijainti rankataan monimutkaisten algoritmien avulla ja tästä syystä tulokset vaihtelevat suuresti eri hakukoneiden välillä (Google, Yahoo ja Bing). Suomalaisen (Suomen markkinoilla toimivan) yrittäjän kannalta olennaista on kuitenkin keskittyä optimoimaan kotisivunsa vain Googlen haulle, koska hakukonejätin markkinaosuus Suomessa on huimat 97%.

Hakukoneiden markkinaosuudet Suomessa.

Orgaanisen hakusijoituksen osatekijät

Googlen algoritmi käyttää sisällön arvotukseen monia erilaisia kriteereitä ja antaa niille eri painoarvot. Mitkä tarkalleen ottaen sitten ovat nämä tekijät ja paljonko niillä on vaikutusta lopulliseen sijoitukseen?

  • Backlink-profiili: Ulkoisista lähteistä osoittavien linkkien määrällä on vaikutusta sisällön painoarvoon. Määrä on kuitenkin vain yksi osatekijä. Myös lähteen laadukkuus vaikuttaa vaikuttaa profiilin muodostumiseen.
  • Media: Kuvien ja videoiden käyttäminen rikastuttavat sisältöä ja antavat käyttäjälle lisäarvoa. Myös Google arvostaa monipuolista sisältöä.
  • Sisäinen linkitys: Ulkoisten linkitysten lisäksi, Google arvottaa sisältöä sisäisen linkityksen kautta. Sisäisen linkityksen profiili kannattaa tarkistaa säännöllisesti ja varmistaa, että tärkeä sisältö saa linkityksen kauttaa riittävästi huomiota.
  • Sisällön laatu ja rakenne: Selkeä sivurakenne auttaa käyttäjää löytämään haluamansa tiedon vaivattomasti. Myös hakukoneet arvostavat selkeästi strukturoitua lähdekoodia, jossa sisältö on jaettu järkeviin osiin eri otsikkotasojen avulla. Myös määrällä on suuri vaikutus, koska runsas ja informatiivinen sisältö tarjoavat hakukoneille enemmän indeksoitavaa.
  • Mobiiliystävällisyys: Yhä useampi internetkäyttäjä selailee sisältöä mobiililaitteen avulla. Kehitys näkyy myös hakukoneiden tuloksissa. Mobiiliystävällinen sisältö saa paremmat pisteet.
  • Salaus (SSL): HTTPS tarjoaa käyttäjälle paremman suojan. Google on antanut jo vuodesta 2014 lisäpisteitä sivustoille, jotka salaavat liikenteensä SSL:n avulla.
  • Nopeus: Hitaasti latautuvalla sisällöllä on suora negatiivinen vaikutus hakutulossijoitukseen. Optimoimaton sivu vaikuttaa sijoitukseen myös epäsuorasti mm. kasvattamalla välitöntä poistumisprosenttia. Pidä siis huoli, että verkkosivusi toimintakyky vastaa vaatimuksia ja optimoi sivustosi latausnopeudet saavuttaaksesi paremman käyttökokemuksen.

Muutokset näkyvyydessä

Hakukonesijoituksessa tapahtuu liikehdintää jatkuvasti. Kärkisijoituksissa vaihtelu on useimmiten varsin pientä. Käytännössä sijoitus voi vaihdella 1-2 sijaa suuntaan tai toiseen. Alemmissa sijoituksissa vaihtelu sen sijaan voi olla huomattavasti dramaattisempaa (jopa kymmeniä sijoja). Voit seurata yrityksesi verkkosivujen sijoituksen kehitystä mm. seuraavilla työkaluilla:

Muutos parempaan on aina toivottua, mutta mistä etsiä syytä, jos hyvä sijoitus yhtäkkiä romahtaa. Syitä voi olla monia ja perimmäisen syyn löytäminen voi olla todella hankalaa. Huolellisella tutkimisella lähde voi kuitenkin löytyä. Alla muutamia mahdollisia tekijöitä:

  • Backlink-profiilin muutokset: Esimerkiksi sivulle osoittavien linkkien toiminnassa voi olla muutoksia.
  • Rikkinäiset uudelleenohjaukset (redirects): Sivuston päivityksen yhdeydessä (muutokset verkkosivujen rakenteessa) on tärkeää huolehtia uudelleenohjauksien toimivuudesta.
  • Googlen algoritmin muutokset: Google pyrkii jatkuvasti parantamaan hakutuloksien laatua algoritmi-muutoksilla.
  • Muiden sivustojen aiheuttama kilpailu: Vaikka yrityksesi verkkosivulla kaikki olisikin kunnossa, on täysin mahdollista, että kilpailijasi suoriutuu vielä paremmin.
  • Sivuston nopeus: Päivitysten myötä sivustosi nopeudessa voi tapahtua negatiivisia muutoksia. Hidas sivusto kasvattaa välitöntä poistumisprosenttia ja laskee näin verkkosivun sijoitusta.
  • Muutokset sivustolla (sisällön muutokset, redesign): Sivuston päivitykset voivat aiheuttaa todellisia ongelmia hakukonesijoituksessa. Tarkista uudelleenohjaukset, lähdekoodin validointi, sivukartat jne.
  • Liikenteen lähde: Liikennemäärän lisäksi myös lähteen laadulla on oma vaikutuksensa.
  • Verkkosivuilla käytetty aika: Käyttäjien sitoutuminen vaikuttaa sijoitukseen. Ks. välitön poistumisprosentti ja istunnon kesto.
  • Monistettu sisältö (duplicated content): Tarkoituksella kopioitu sisältö voi aiheuttaa ongelmia. Ole siis aito ja omaperäinen.

Yhteenveto

Orgaanisen näkyvyyden parantaminen on kannattavaa ja edullista. Se vaatii kuitenkin aikaa ja paneutumista ja tuloksien näkyminen voi viedä jopa kuukausia. Adwords-mainonnan avulla näkyviä tuloksia sen sijaan saa jo jopa yhdessä päivässä. Yleisimmät hakusanat ovat kuitenkin kilpailtuja ja siksi kalliita.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *