Miten houkutella enemmän liikennettä yrityksen kotisivuille?

Kotisivut ovat tehokas ja kustannustehokas tapa markkinoida tarjottuja tuotteita tai palveluita. Teoriassa tavoitettavan ihmismassan määrä on valtava. Useimmiten kuitenkin hieman pienempikin siivu tästä globaalista potentiaalista riittää tyydyttämään yrityksen tarpeet. Mutta mikä on riittävästi, on jokaisen yrittäjän itse määriteltävissä. Yrityksen näkökulmasta sivujen toimivuutta mitataan konversion kautta, mutta konversiota ei tietenkään synny ilman verkkoliikennettä. Miten siis voisit houkutella enemmän liikennettä kotisivuillesi?

Sisältö

Sisältö on kuningas. Piste. Voit käyttää sivustosi analytiikkaa apuna ja arvioida kävijämäärien perusteella mitkä sivut houkuttelevat eniten kävijöitä. Analysoi näiden sivujen sisältöä ja pohdi mikä tekee juuri niistä mielenkiintoisia. Ylätasolla hyvä sisältö koostuu seuraavista:

  • Huomiota herättävä otsikko, joka kutsuu lukemaan lisää
  • Hyvin muotoiltu ja virheetön teksti. Kielioppiin ja lauserakenteisiin kannattaa kiinnittää huomiota. Käytä oikeinkirjoituksen tarkistukseen apuna valmiita työkaluja.
  • Hyödyllinen sisältö, joka keskittyy ratkaisemaan tai tarjoamaan apua kohderyhmän ongelmaan.
  • Aiheet, jotka herättävät keskustelua.

Erotu joukosta

Kuulostaa itsestään selvältä, mutta asialle kannattaa uhrata hetki aikaa. Usko omaan tekemiseen näkyy pitkälle, joten seiso oman työsi takana ylpeänä ja mieti miten parhaiten esittelet itsesi ja yrityksesi yleisölle. Mikä on lupauksesi? Tässä muutamia ajatuksia:

  • Mitä olet oikeasti myymässä? Myytkö fyysistä tuotetta vai esimerkiksi ko. tuotteeseen liittyvää aatetta?
  • Tutki kilpailijoitasi. Mitä voit tehdä paremmin?
  • Kilpailetko laadulla vai hinnalla? Vai molemmilla?

Design

Kotisivujen design on erittäin tärkeä osa kokonaisuutta. Hyvä sisältökään ei yksin riitä, jos sen sivuston design on sekava. Ensivaikutelma syntyy muutamassa sekunnissa ja toista mahdollisuutta saa harvoin. Kannattaa siis pitää huoli siitä, että sivuston toteuttaa tekijä, joka ymmärtää mitä on tekemässä. Hyvä visuaalinen tasapaino syntyy monesta eri tekijästä:

  • Typografia ja luettavuus
  • Mobiiliystävällisyys/responsiivisuus
  • Värien, kuvien ja videoiden käyttö
  • Sivuston nopeus
  • Helppo navigointi

Säännölliset päivitykset

Uuden sisällön luominen säännöllisesti on ratkaisevassa osassa monellakin tapaa. Ensinnäkin hakukonenäkyvyys paranee indeksoitavan määrän kasvaessa ja toiseksi suurempi sisältömäärä palvelee yhä useampaa asiakasta. Päivittyvä sisältö viestii myös yrityksen aktiivisuudesta.

Case study eli menestystarina. Avaa tuottamasi palvelun sisältöä kirjoittamalla yksityiskohtainen tarina esimerkiksi siitä miten tuotettasi tai palveluasi käytettiin projektissa. Tarinan avulla palvelusi luonne aukeaa paremmin ja potentiaalinen asiakkaasi ymmärtää paremmin miten hän tai hänen yrityksensä voisi hyötyä palveluistasi.

Suositukset ja arvostelut. Pyydä asiakkailtasi lyhyt arvostelu tai kuvaus siitä miten yhteistyö sujui.

Blogi. Blogi on hyvä tapa luoda uutta ja päivittyvää sisältöä omille verkkosivuille. Kerro tulevaisuuden näkymistä, uusista palveluista, yrityksesi talouslukemista, kirjoita haastatteluja tai pyydä jotain alasi vaikuttajaa ”vieraskynäksi”.

Kommentit. Kommentointi liittyy oikeastaan vahvasti blogiin, mutta selkeyden vuoksi esitän sen omana aiheenaan. Kommenttiosion avulla osallistutat lukijasi ja annat heidän äänensä kuulua. Keskustelu voi joskus tuoda valtavaa lisäarvoa kirjoitetulle artikkelille. Spammin filtteröinti ja manuaalinen tarkastus on kuitenkin suotavaa, koska epäasiallisella sisällöllä on negatiivinen vaikutus sekä hakukonenäkyvyyteen, että sivustosi luotettavuuteen.

Enemmän avainsanoja

Uuden sisällön myötä myös mahdollisten avainsanojen määrä kasvaa. Usein päivittyvä sisältö, kuten blogi- ja artikkelijulkaisut, voidaan optimoida asiaankuuluvilla avainsanoilla, jotka puolestaan houkuttelevat sivustollesi lisää kävijöitä. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että korkealaatuinen, hyvin suunniteltu ja asiapitoinen sisältö on tärkeämpää kuin avainsanojen viljely. Sisältö on ensisijaisesti asiakkaitasi varten.

Aktiivinen sometus

Sosiaalinen media tarjoaa yrityksellesi loistavan markkinointikanavan. Kannattaa valita ainakin muutama some-kanava ja toimia niissä aktiivisesti. Mainosta, jaa tietoa ja järjestä kilpailuja sekä arvontoja. Pelkkä julkaisu ei kuitenkaan riitä. Ole osana keskustelua. Vastaa kysymyksiin ja ota yhteyttä lukijoihisi. Luo vuorovaikutusta. Ainakin seuraavat ovat varteen otettavia vaihtoehtoja:

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
  • LinkedIn

Ulkoiset linkitykset (backlink)

Ulkoinen linkitys

Ulkoisella linkillä tarkoitetaan toisesta osoitteesta sivuillesi saapuvaa linkkiä. Sivulle osoittavien linkkien määrällä on suuri vaikutus hakukonenäkyvyyteen ja -sijoitukseen. Enemmän ei kuitenkaan aina ole parempi. Alla listaus backlinkin laatuun vaikuttavista tekijöistä:

  • Linkittävän sivuston arvo/luotettavuus: Hakukoneet arvottavat kaikki sivustot omien algoritmiensa/kriteeriensä mukaan. Mitä arvostetumpi lähde, sitä suurempi on myös backlinkin painoarvo. HUOM! Linkittävän lähteen laatu voi vaikuttaa sivustosi sijoitukseen myös negatiivisesti.
  • Linkin suosio: Painoarvo kasvaa, jos myös muilta sivustoilta linkitetään samalle sivulle.
  • Linkittävän sivuston aihealue: Linkin painoarvo on suurempi, jos linkittävä sivusto käsittelee samoja aiheita.
  • Linkki on esitetty artikkelissa (sisällössä): Linkin sijainnilla on väliä. Esim. linkkilistauksessa tai vaikkapa sivun alatunnisteessa olevan linkin arvo on pienempi, kuin sisällön joukossa esitetyn linkin.
  • Linkki sisältää tärkeitä avainsanoja: Lähettävän linkin tulisi kuvailla mahdollisimman hyvin linkitettävän kohteen sisältöä. Esimerkiksi tee-se-itse-miehen artikkeliin osoittavan linkin sisältö voisi olla ”Kylpyhuoneremontin opas – 10 vinkkiä parempaa lopputulokseen”. Hyvä esimerkki huonosta linkkitekstistä (näitä näkee vieläkin paljon) on ”Lue lisää”.

No nyt tiedämme, että laadukkaiden backlinkkien määrä vaikuttaa verkkosivujesi sijoitukseen, herää tietysti muutamia kysymyksiä. Miten backlinkit syntyvät? Mistä niitä saa?

Hyviä/laadukkaita backlinkejä ei saa mistään. Ne pitää ansaita. Laadukas, kohderyhmää palveleva sisältö on paras alusta, jonka voit luoda mahdolliselle saapuvalle liikenteelle. Tällainen passiivinen hankintatapa tietysti vie aikaa, mutta onneksi voit vaikuttaa linkkien syntyyn myös suoraan.

Voit tehdä yhteistyötä muiden alasi tunnettujen toimijoiden kanssa. Miltä kuulostaisi esim. vierailevan kirjoittajan rooli toisessa blogissa? Toisaalta voit olla aktiivinen myös osallistumalla blogien keskusteluihin tai jakaa tietoa ja ohjeita alasi keskustelufoorumeilla. Olipa osallistumistapasi mikä tahansa, kannattaa muistaa, että laadukas sisältö luo parhaat linkit. Ole aito ja omaperäinen. Linkit ja asiakkaat seuraavat perässä.

Anna muutokselle aikaa

Kun ainakin osa edellä mainituista ehdotuksista on asianmukaisessa kunnossa, on aika seurata tehtyjen parannusten tehokkuutta. Muutosta ei kannata kuitenkaan odottaa tapahtuvan yhdessä yössä. Ei ihan viikossakaan. Erityisesti hakukonenäkyvyyden parantuminen on hidas prosessi ja siksi orgaanisten hakujen kautta sivustolle saapuva liikenne ei kasva räjähdysmäisesti kovin nopeasti. Puhutaan vähintäänkin useammasta kuukaudesta, joten pää kannattaa pitää kylmänä.

Tyytyväisyys tappaa kehityksen.

Yhteenveto

Voit tehdä itse paljon pieniä asioita verkkosivujesi sisällön ja näkyvyyden parantamiseksi. Muista kuitenkin, että sivuston kehitys ei ole kertaluontoinen prosessi. Päivitä ja luo uutta sisältöä jatkuvasti. Korjaa rikkinäiset linkit. Tarkista tietojen paikkansapitävyys. Seuraa analytiikkaa ja tee mahdollisia korjauksia. Ole parempi kuin kilpailijasi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *