Kotisivut yritykselle — 10 hyvää syytä

Mietitkö vielä voisiko yrityksesi hyötyä omista kotisivuista? Punnitsetko kustannuksia ja hyötyjä? Jos asia askarruttaa, lue alta tärkeimmät pointit omien kotisivujen puolesta.

1. Onko yritystä olemassa ilman kotisivuja?

Olipa kyseessä sitten paikallinen yritystoiminta tai kuntarajojen yli toimiva palvelualan yritys; jos potentiaaliset asiakkaat eivät löydä sinua internetistä, sinua ei yksinkertaisesti ole olemassa. Jopa vakaan asiakaskunnan omaavat yritykset voivat hyötyä kotisivuistaan suuresti.

Potentiaaliset asiakkaat löytävät usein hakemansa tuotteet tai palvelut internetin kautta, mutta ostavat sitten tuotteen itse varsinaisesta kivijalkaliikkeestä. Näin toimitaan erityisesti paikallisten palvelujen kanssa, kun haetaan edullista autopesua, korjaamoa, suutaria tai vaikkapa lounaspaikkaa. Pidä siis huoli, että olet mukana kilpailussa.

2. Kilpailu

Yritysten välinen kilpailu

Vaikka muuten olisikin vaikea löytää yrityksen verkkosivuille hyviä syitä, muista että kilpailijasi luultavasti nauttivat jo internetin tarjoamista hedelmistä. Tee nopea haku kilpailijoistasi Googlella ja tarkista hakutulokset.

  • Löytyykö kilpailijasi sivuilta puutteellista tai jopa väärää tietoa? Tämä voi olla mahdollisuutesi. Analysoi kilpailijoidesi verkkosivujen sisältöä ja tee sitten asiat paremmin.
  • Jos yhtään kilpailijaa ei löydy, vielä parempi! Käytä etulyöntiasemasi hyödyksi ja ole ensimmäinen. Tilanne ei voisi tästä juurikaan parantua.

3. Julkisuuskuva

Erityisesti uusista, asiakkaalle entuudestaan tuntemattomista yrityksistä, haetaan usein tietoa internetistä ennen palvelun ostamista. Sen sijaan, että yrityksestäsi liikkuva tieto olisi vain keskustelupalstojen ja toisen käden tiedon varassa, sinulla on mahdollisuus kertoa itse yrityksesi arvoista ja palveluista. Sinä päätät, mitä kerrotaan ja miten. Sanomattakin selvää, että informaation tulee olla faktuaalista ja uskottavaa.

Voit siis kertoa lähestulkoon rajattomasti yrityksestäsi, palveluistasi ja saavutuksistasi, joiden avulla asiakkaasi saavat kattavan kuvan toiminnastasi. Mitä enemmän informaatiota yrityksestäsi on saatavilla verkossa, sitä parempi.

  • Tarjoamasi palvelut ja tuotteet
  • Asiakkaidesi arvostelut — monella on varmasti paljon hyvää sanottavaa. Pidä huoli, että tieto on myös muiden saatavilla.
  • Yrityksen historia
  • Yrityksesi henkilökunta ja yhteystiedot
  • Mitkä ovat tulevaisuuden suunnitelmat? Mihin panostetaan?
  • Mistä kaupungeista liikkeesi löytyy ja miten niihin saa yhteyden?

4. Myynnin kasvu

Verkkokaupassa liikkuu kymmeniä miljardeja euroja vuosittain ja määrä kasvaa koko ajan. Myynti on yrityksen elinehto. Palkkojen ja tuotekehityksen lisäksi myös viivan alle jäävä luku on merkityksellinen. Internetkaupan osuus liikevaihdossa vaihtelee alan ja tarjolla olevien tuotteiden tai palvelujen mukaan, mutta ehkä sinunkin yrityksesi voisi hyötyä seuraavista:

  • Uudet asiakkaat, joita offline-markkinointi ei saavuta.
  • Parantunut näkyvyys
  • Oma verkkokauppa

5. Kommunikointi

Chat on kätevä väline 
yrityksen ja asiakkaan väliseen kommunikointiin.
Sähköinen maailma tarjoaa monia kommunikointitapoja.

Asiakkaalle merkityksellisintä ei välttämättä ole vain löytää yritystäsi ja tarjoamiasi palveluita, vaan olla yhteydessä ja pyytää lisätietoja tai esimerkiksi tarjous. Puhelin on klassinen esimerkki yhteydenpidosta, mutta sähköisessä maailmassa mahdollisuudet ovat miltei rajattomat:

  • Sähköpostin avulla yhteydenotto onnistuu vuorokaudenajasta riippumatta. On tietysti itsestäsi kiinni vastaako tuleviin kyselyihin vain arkipäivinä ja tiettyinä kellon aikoina, mutta tämä ei ole edes olennaista. Asiakkaan näkökulmasta on tärkeää voida olla yhteydessä välittömästi, vaikka vastausta joutuisikin odottamaan huomiseen tai jopa viikonlopun yli.
  • Kyselylomake kotisivuilla tarjoaa vaivattoman tavan yhteydenpitoon. Hyvin suunnitellun lomakkeen avulla kerätään kätevästi tarvittavat tiedot ja sähköposti voidaan toimittaa juuri oikealle vastuuhenkilölle.
  • Twitterin ja Facebookin avulla saavutat nykyiset ja tulevat asiakkaasi aivan uudella tavalla. Sosiaalinen media kulkee mukana kaikkialle, miksi et siis sinäkin.
  • Chatit ovat nykyään trendikkäitä tapoja sitouttamiseen. Verkkosivuilla vierailtaessa esiin ponnahtava chat-ikkuna tarjoaa vaivattoman mahdollisuuden reaaliaikaiseen kanssakäymiseen, joka luo oikeaa lisäarvoa asiakkaalle.

6. Tehokas markkinointi

Verkkomarkkinoinnin potentiaali tuo uudet alueet yrityksesi ovelle käytännössä täysin kustannuksitta. Tätäkin olennaisempaa on kuitenkin mahdollisuus markkinoinnin tehokkaaseen kohdentamiseen. Apuna voit käyttää Facebook-mainoksia ja Googlen Adwordsia.

  • Facebook — Facebook-mainonnan avulla voit valita mainoksillesi kohdeyleisön suodattimien avulla. Kohdentamien tapahtuu mielenkiinnon kohteiden, demografisten tietojen ja maantieteellisen sijainnin perusteella. Tällaisen profiloinnin avulla saavutat tehokkaasti haluamasi yleisön haluamaltasi alueelta. Facebook-mainonta kohdistuu yleisöön.
  • Googlen Adwords perustuu hakusanojen kautta toteutettuun mainontaan. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta tehokkaan Adwords-mainonnan toteuttaminen vaatii oikeasti ammattitaitoista tekijää. Kilpailluimmat hakusanat ovat kalliita ja vähemmän kilpailtujen hakusanojen kautta tavoiteltava lisäliikenne taas voi jäädä olemattomaksi. Adwords on aikomukseen perustuvaa mainontaa (intent based marketing).

7. Ajantasaisuus

Tiedon ajantasaisuus.

Internetin kautta tarjottava päivitetty tieto on välittömästi käyttäjän saatavilla. Asiakkaasi varmasti arvostavat ajantasaisia aukioloaikoja ja päivitettyjä tuotetietoja. Uutiskirjeen ja sosiaalisen median avulla varmistat, että tarjoukset ja muu tärkeä informaatio saavuttaa halukkaat käyttäjät.

8. Kustannustehokkuus

Markkinointiväylänä kotisivujen kustannustehokkuus voittaa muut viestintävälineet helposti mennen tullen. Alkupanostuksen jälkeen kustannukset keskittyvät lähinnä ylläpitoon kuten verkkotunnuksen ja webhotellin vuosittaisiin maksuihin. Lue myös miten voit säästää kotisivujen tekemisessä.

9. Avoinna 24/7

Itsestään selvä asia. Tiedän. Silti erittäin tärkeä ja aina ajankohtainen. Ihmisten tiedonnälkä, tarve ja halut eivät katso aikaa tai paikkaa. Siksi on olennaista, että tarjoamasi sisältö, palvelut ja tuotteet ovat saavutettavissa kellon ympäri. Tämä on tärkeää, vaikka yrityksesi palveluita ei voisi verkosta ostaakaan. Ihmiset tekevät usein vertailua verkossa ennen ostopäätöksen tekemistä, joten on tärkeää, että potentiaaliset asiakkaat vähintäänkin tiedostavat tuotteidesi tai palveluidesi olemassa olon.

10. Verkkokauppa

Verkkokaupan perustamisella on monia hyötyjä. Sen lisäksi, että verkkokaupan perustaminen nykyisen WordPress-sivustosi yhteyteen on nopeaa ja helppoa, se on myös kustannustehokasta. Hyvänä esimerkkinä tästä WooCommerce-lisäosa, joka on täysin ilmainen.

Yhteenveto

Kotisivut yritykselle? Vastaus on ehdoton KYLLÄ. Tarjolla olevaa markkinapotentiaalia ei yksinkertaisesti kannata jättää hyödyntämättä. Kotisivujen avulla voit määritellä yrityksesi verkkopresenssiin eikä maineesi ole vain toisen käden tiedon varassa. Pidä siis huoli, että olet mukana kilpailussa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *