Landola — Uudet nettisivut ja verkkokauppa

Landola - Man made guitars since 1942

Toteutin uudet sivut Landolalle kesällä 2019. Landola on Suomen vanhin ja suurin kitaramerkki ja sen historia ulottuu jopa 1940-luvun alkuun saakka.

Landola on toiminut historiansa aikana monien eri yhtiöiden alla. Tänä päivänä liekkiä ja käsityöperinettä pitää yllä kitaratehtaan nykyinen omistaja Erkki Noromies (Managing Director). Massatuotantovaiheiden aikana tuotteen taso on vaihdellut jonkin verran, mutta ongelmista huolimatta Landola on tunnettu juuri korkeasta laadustaan. Itseasiassa tänä päivänä, kitarat ovat parempia kuin koskaan. Korkeaa laatua ja käsityöperinnettä haluttiin korostaa myös sivuston suunnittelussa.

Landola on jo pitkään kuitenkin ollut passiivinen ja jopa näkymätön. Uudella sivustolla pyrittiin ensisijaisesti kasvattamaan näkyvyyttä ja sitä kautta myös soitinten ja tarvikkeiden myyntiä.

Brändi on jo monelle tuttu laadukkaista materiaaleistaan ja erinomaisesta soinnistaan. Tämän luottamuksen lunastamiseksi uuden sivuston toteutuksessa erityistä huomiota kiinnitettiin palvelun selkeyteen, visuaalisuuteen ja tyylikkäisiin tuotekuviin. Esimerkiksi etusivulla haluttiin antaa reilusti tilaa tuotenostoille ja korostaa brändin painopisteitä sekä toiminnan filosofiaa.

Etusivun tuotenostoilla voidaan helposti esitellä esimerkiksi tarjoustuotteita tai mielenkiintoisia poimintoja.

Lopputuotteen helppokäyttöisyyttä ajatellen myös ylläpitoon tarvittavaa vaivannäköä pyrittiin minimoimaan mahdollisuuksien mukaan.

Erkki Noromies, Managing Director, Landola

5 tähden arvostelu

Saimme juuri sen mitä tilasimmekin ja positiivista palautetta on tullut paljon. Tuore ulkoasu ja selkeä navigointi. Uudet nettisivut edustavat Landolaa täydellisesti.

Landola.fi toteutuksen laajuus

  • Käyttöliittymä + UX
  • Graafinen suunnittelu
  • WordPress
  • Kieliversiot (suomi, englanti)

  • Verkkokauppa
  • Uutiskirje
  • Analytiikka (Google Analytics)
  • SEO-optimointi
  • Käyttöopastus

Tutustu — www.landola.fi

Landola.fi sunnittelun pääpainokohdat

Helposti ylläpidettävät nettisivut

Uuden toteutuksen tärkein lähtökohta oli helppo ylläpito. Vanhan sivuston staattinen toteutus teki tuotteiden ja muun sisällön päivittämisestä käytännössä mahdotonta ja siksi edellinen sivusto sisälsikin paljon vanhaa ja puutteellista tietoa. Viimeisin päivitys sivulle oli tehty vuonna 2016.

Uuden sivuston alustaksi valittiin luonnollisesti ilmainen WordPress. Helppokäyttöisen käyttöliittymän avulla sisällönhallinta on helppoa eikä vaadi teknistä osaamista. Suomenkielisen sisällön lisäksi saman käyttöliittymän kautta voidaan päivittää myös englanninkielinen versio. Polylang-laajennuksen avulla myös verkkokaupan tuotteiden kuvaukset on mahdollista kääntää halutuille kielielle.

Verkkokaupalla lisää potkua myyntiin

Landola-kitaroita, varaosia ja tarvikkeita toimitetaan kaikkialle ympäri maailmaan. Suurin osa kaupasta suuntautuukin ulkomaille, joten toimivan verkkokaupan puute oli merkittävä haaste liiketoiminnalle.

Landola.fi-sivustolle valitsimme verkkokaupan alustaksi ilmaisen WooCommerce-laajennuksen. Se on laajennettavissa moneen eri tarpeeseen ja helppo muokata vastaamaan yksilöllisiä liiketoiminnan tarpeita. Verkkokauppa hoitaa kaupankäynnin ja maksutapahtumat automaattisesti, joten kauppiaan vastuulle jää vain tilausten vastaanotto ja tarvaran toimitus. Nyt Landolan kauppa on avoinna vuorokauden ympäri paikasta riippumatta. Ostosten tekeminen onnistuu tietenkin myös mobiilisti.

Selkeä rakenne ja navigaatio

Vanhan sivuston navigaatio (ks. kuva alla) oli sekava ja ryhmittelemätön. Kokonaiskuvan luominen sivuston sisällöstä oli hankalaa, koska navigaatio sisälsi yli 30 erillistä linkkiä. Alla olevasta kuvasta näet luonnoksen vanhan sivuston navigaation rakenteesta.

Vanhan sivuston navigaatio oli sekava, runsas ja ryhmittelemätön.

Suurimmaksi osaksi vanhan sivuston navigaation sekavuus johtui lähinnä siitä, että tuoteryhmien linkit oli istutettu osaksi vasemman laidan navigaatiota. Samalla linkkien suhteita ja sivuston hierarkiaa oli vaikea, ellei jopa mahdoton, hahmottaa nopealla vilkaisulla.

Uudella Landolan sivustolla navigaatio jaettiin kolmeen selkeään ryhmään, jolloin myös sivuston rakenne hahmottuu kävijälle helposti. Uuden jaon myötä tuoteryhmät ja itse tuotteet löytyvät nyt loogisesti verkkokaupan alta eivätkä enää sotke päänavigaatiota.

  • Päänavigaatio (vasen yläreuna)
  • Verkkokauppa (oikea yläreuna)
  • Sekundaari navigaatio (Verkkokauppa navin alla)

Kaiken kaikkiaan Landolan uuden sivuston toteutuksessa pyrittiin välttämään ”turhaa” kokeellisuutta ja kikkailua, jotta nettisivujen käyttäjäkokemus voitaisiin optimoida. Selkeä toteutus tarkoittaa helpommin löydettävää tietoa, joka usein näkyy myös tehokkuutena ja parempana konversiona.

Uuden landola.fi-sivuston navigaatio on jaettu selkeisiin osiin.
Tutustu — www.landola.fi

Visuaalisuus ja palvelun läpinäkyvyys parantavat luotettavuutta

Tyylikäs ulkoasu luo hyvän ensivaikutelman antaa luotettavan kuvan yrityksestä. Landolan sivustolla halusimme erityisesti kiinnittää huomiota tuotteiden selkeään esittelyyn, tyylikkäisiin tuotekuviin ja selkeään typografiaan.

Visuaalisuus on vain osa suurta kokonaisuutta. Lopullinen luottamus syntyy läpinäkyvyydestä ja faktoista. Halusimme varmistaa, että kaikki yhteydenpitoon ja sujuvaan kaupankäyntiin tarvittavat tiedot ovat vaivattomasti käyttäjän saatavilla. Näitä tietoja ovat mm:

  • Yhteystiedot
  • Palautusehdot
  • Toimitusehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Luotettavat maksunvälittäjät
  • Lopullinen hinta (tuote, verot ja toimituskulut)

Responsiivisuus ja mobiililaitteet

Responsiiviset, mobiilioptimoidut sivut ovat nykyään enemmänkin sääntö kuin poikkeus, mutta silti mainitsemisen arvoinen osa toteutusta. Myös Landolan uudella sivustolla haluttiin palvella mahdollisimman laajaa käyttäjäkuntaa kaikenkokoisilla päätelaittella.

Asiakkaiden aktivointi uutiskirjeen avulla

Landolalla oli jo entuudestaan hallussaan asiakastietoja sisältävä rekisteri, joka on vuosien saatossa kasvanut verkkaiseen tahtiin. Käytössä ei kuitenkaan ollut toimivaa työkalua, jonka avulla yhteystietoja olisi voitu hallita ja kerätä helposti lisää. Toinen iso ongelma oli, miten pitää yhteyttä rekisterin sisältämiin asiakkaisiin.

Nämä molemmat ongelmat ratkaistiin ilmaisella Newsletter-laajennuksella. Laajennuksen avulla uusien kontaktien kerääminen rekisteriin onnistuu yksinkertaisen käyttöliittymän avulla. Käyttäjä voi tilata uutiskirjeen muutamalla klikkauksella. Saman laajennuksen avulla onnistuu myös useat uutiskirjelle välttämättömät toiminnot:

  • Rekisterin hallinta
  • Postituslistojen hallinta
  • Seuranta
  • Uutiskirjepohjien suunnittelu
  • Uutiskirjeiden lähteys
  • jne.

Nopeasti ja luotettavasti toimivat nettisivut

Sivuston latautumisnopeus on yksi käyttömukavuuden kulmakivistä. Tarve korostuu erityisesti mobiililaitteilla, kun kaistanleveys voi olla rajallinen tai yhteydet heikkoja. Landolan sivut optimoitiin huolellisesti parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Nopeus on valttia. Alla Pingdom Website Speed- testin tulokset.

Aina voi parantaa, mutta 82 tulos riittää mainiosti toistaiseksi.
Tutustu — www.landola.fi

Yhteenveto

Projekti oli erittäin antoisa ja mielenkiintoinen. Oma ensimmäinen kitarani oli nylonkielinen Landola, joten tuotemerkki on itselleni tuttu jo yli parin vuosikymmenen takaa. Tuntui suorastaan etuoikeutetulta olla mukana uudistamassa Landolan nettisivuja ja olla näin osana yhtiön pitkää historiaa.

Sivusto on nyt julkaistu ja jäämme mielenkiinnolla odottamaan palautetta yleisöltä. Työ ei ole kuitenkaan vielä ohi. Pyrimme myös jatkossa kehittämään Landolan sivustoa, jotta voimme tarjota nykyisille ja tuleville taiteilijoille parhaan mahdollisen käyttökokemuksen.

Kiinnostuitko? Pyydä tarjous nyt.

Ota yhteyttä ja mietitään yhdessä miten voin olla parhaiten avuksi.

Pyydä tarjous

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *