Kotisivut pienyrittäjälle – Lyhyt oppimäärä

Omat kotisivut ovat ehdottoman tärkeä viestintä- ja markkinointiväylä yritykselle sen koosta tai sijainnista riippumatta. Pienyrittäjälle omat kotisivut ovat usein ainut pysyvä kanava ympäröivään maailmaan. Olet ehkä joskus kuullutkin jonkun kysyvän: ”Jos yrityksellä ei ole omia kotisivuja, onko sitä edes olemassa?” Lauseessa piilee totuus, vaikka asia ei tietenkään ole aivan näin mustavalkoinen.

Yritys voi kyllä tavoittaa asiakkaansa netissä myös esimerkiksi sosiaalisen median kanavien kautta, mutta some ei tarjoa järkevää tapaa esitellä keskitetysti yrityksen palveluja ja tuotteita tai muuta ydintoimintaa. Omat kotisivut ovat tähän luonteva ratkaisu.

Paljonko tämä kaikki maksaa?

Kotisivujen toteutukseen liittyy tietenkin paljon avoimia kysymyksiä. Erityisesti aloittavan pienyrittäjän voi olla hankala hahmottaa kokonaisuutta ja tarvittavaa budjettia. Vasta pidemmän yrittäjäuran mukanaan tuoman tiedon ja varmuuden myötä oppii paremmin arvioimaan tarpeet objektiivisemmassa valossa. Tämän artikkelin tarkoitus on esitellä muutamia seikkoja, joita on hyvä pohtia ennen kotisivuprojektin aloittamista.

Mitä ikinä yrityksesi kotisivujen suhteen sitten päätätkin, kannattaa muistaa, että hyvin toteutettu, laadukas verkkosivu kestää aikaa ja kasvattaa yrityksen luotettavuutta asiakkaan silmissä, joten isompikin kertapanostus maksaa todennäköisesti itsensä takaisin korkojen kera.

Sopivan tekijän valitseminen

Koodari
Sopivan tekijän etsimiseen kannattaa käyttää aikaa.

Kotisivujen tuottajia on moneen lähtöön. On isoja ja pienempiä digitoimistoja, toiminimellä toimivia yksityisyrittäjiä ja erilaisia kotisivukoneita, joiden avulla voit itse toteuttaa kotisivusi. Näiden toimijoiden välillä tarjottavien palvelujen ja lisätoimintojen välillä on tietysti suuria eroja ja hajontaa löytyy tätä kautta myös lopullisissa hinnoissa.

Verkkosivujen suunnittelu ja toteutus kannattaa ehdottomasti ulkoistaa osaavalle ammattilaiselle, joten kotisivukoneet kannattaa jättää heti pois laskuista. Jäljelle jää siis muutama vaihtoehto.

Yksi mies vai digitoimisto?

Molemmilla vaihtoehdoilla on omat puolensa ja valinta riippuukin pitkälti siitä, mitkä ovat omat tarpeesi ja odotuksesi. Alla lyhyt muistilista pohdittavaksi:

  • Hinta: Digitoimistojen raskaampi kulurakenne näkyy usein myös korkeampina hintoina, joten yhden miehen toimisto on usein halvempi vaihtoehto ja sopia siten paremmin erityisesti pienyrittäjän lompakolle. Ei kuitenkaan kannata tehdä valintaa pelkän oletuksen perusteella, vaan pyytää tarjous useammasta paikasta.
  • Palveluiden laajuus: Mitä kaikkea sivustosi lopullinen toteuttaminen oikeastaan vaatii? Visuaalinen suunnittelu ja tekninen toteutus ovat vain osa kokonaisuutta. Entäpä sisällöntuotanto, hakukoneoptimointi, AdWords-mainonta, ylläpitopalvelut, verkkokauppa, ulkoiset integraatiot jne. Kaikkea ei tarvitse tietenkään ostaa saman katon alta, mutta ehkä keskittäminen on sinun juttusi.
  • Työn laatu: Osaamista ja ammattitaitoa löytyy tietenkin molemmilta puolilta, joten rajanveto on mahdotonta. Tutustu eri toimijoiden referensseihin ja ota muilta vastaan suosituksia. Sopivin vaihtoehto löytyy vain vertailun kautta.

Pieni yritys, suuret visiot

Suuri idea

Omat visiot ovat tärkeitä ja niiden tuominen esille on tärkeää. Sen lisäksi, että itse tunnet parhaiten tarjoamasi palvelun tai tuotteen, on sinulla myös todennäköisesti kirkkaasti mielessä tavoittelemasi kohderyhmä ja siihen liittyvät yksityiskohdat.

Aloittelevan pienyrittäjän tarmosta syntyy todennäköisesti useita villejä ajatuksia oman liiketoiminnan kehittämiseksi, joten tämä eteenpäin työntävä voima kannattaa käyttää hyödyksi. Mitä tarkempi kuva sinulla on tehtävästä työstä, sen vähemmän suunnittelua vaaditaan sivuston tekijältä. Tämä tietysti vaikuttaa positiivisesti myös myös kotisivuprojektin kustannuksiin.

Kannattaa siis pitää mieli avoinna ja antaa ajatuksien lentää korkealla. Keskustele yhdessä sivuston toteuttajan kanssa ideoistasi ja toteuttakaa ne mahdollisuuksien mukaan. Lähtökohtaisesti voidaan ajatella, että mikään idea ei ole mahdoton toteuttaa. Kyse on enemmänkin siitä paljonko aikaa, rahaa ja resursseja jonkin yksittäisen ominaisuuden implementointi todellisuudessa vaatii.

Omien ajatuksien ja visioiden lisäksi voit myös käyttää referenssinä sivustoja, jotka parhaiten edustavat haluamaasi tyyliä, rakennetta, värimaailmaa tai yleisvaikutelmaa.

Kannattaa myös tutustua kilpailijoiden sivustoihin ja pohtia, miten oman pienyrityksesi kotisivut voisivat palvella kohderyhmää muita paremmin.

Kotisivujen laajuus ja tarvittavat toiminnot

Suunnitelmaa pohtiessasi, mieti miten kotisivusi voisi palvella asiakkaitasi parhaalla mahdollisella tavalla. Uuden yrityksen kohdalla tärkeintä on ensinnäkin vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat palvelusi tai tuotteesi toimivuudesta.

Kun kotisivusi alkavat tuottaa yhteydenottoja tai jopa suoraa myyntiä vaikkapa verkkokaupan kautta, tiedät, että jotain on tehty oikein. Mutta miten tähän pisteeseen lopulta oikein päästään?

Visuaalinen ulkoasu ja hyvä käytettävyys ovat hyvä perusta toimivalle verkkosivulle, mutta ilman arvokasta sisältöä niistäkään ei ole paljon apua. Verkkosivujesi tarjoama oikea lisäarvo syntyy sisällöstä ja tarjolla olevista toiminnallisuuksista.

Esimerkkejä hyvästä sisällöstä:

  • Tuotteiden ja palveluiden esittelyt
  • Vihjeet ja vinkit
  • Tilastot ja vertailut
  • Tarjoukset ja tiedotteet
  • Johonkin aihepiiriin keskittyvä blogi

Esimerkkejä muutamista perinteisistä toiminnoista:

  • Yhteynottolomake ja tarjouspyynnöt
  • Verkkokauppa
  • Erilaiset laskurit
  • Kommentointi ja arvostelut

Sisällön tuottaminen vaatii aikaa ja paneutumista, joten jos omasta kynästä on muste jo kuivunut, kannattaa hakea konsultointia ammattilaiselta tai ulkoistaa sisällön tuottaminen kokonaan. Tämä on järkevin tapa varmistaa, että kotisivujesi tekstisisältö on laadukkaasti tuotettu ja palvelee sivustosi käyttäjiä parhaalla mahdollisella tavalla.

Laadukas sisältö palvelee verkkosivujasi myös toisella tapaa. Tästä päästäänkin seuraavaan aiheeseen eli näkyvyyteen.

Hakukonenäkyvyys

Hakukonenäkyvyys
Parempien hakusijoituksien saavuttaminen vaatii aikaa ja vaivaa.

Jotta uudella yrityksesi kotisivuilla olisi mahdollisuuksia tavoitella parempia hakusijoituksia, laadukasta sisältöä tulee olla tarpeeksi. Hakukoneella tulee olla riittävästi materiaalia analysoida ja ymmärtää ympäröivää kontekstia.

Hakukonenäkyvyys ja sitä kautta saapuva orgaaninen liikenne kulkevat käsi kädessä, mutta hyvien hakusijoitusten saavuttaminen onkin jo kokonaan oma asiansa.

Teoriatasolla voidaan listata tärkeimmät näkyvyyteen vaikuttavat seikat ja kunnollisella panostuksella saadaan varmasti myös tuloksia. Tässä kohtaa katson tarpeelliseksi kuitenkin korostaa, että hakusijoituksien parantaminen vie aikaa jopa useita kuukausia. Jäitä hattuun siis. Voit lukea tarkemmin hakukoneoptimointiin liittyvistä väärinkäsityksistä täältä.

Hyvän hakukonenäkyvyyden resepti:

  • Rikas, lisäarvoa tuottava sisältö
  • Visuaalisesti näyttävä ja selkeä ulkoasu
  • Sisällön muotoilu ja monimuotoisuus
  • Semanttisesti ”oikeaoppinen” HTML-rakenne
  • Säännöllisesti päivittyvä sisältö (esim. blogi)
  • Avainsanojen käyttö ja tiheys
  • Sivujen metatiedot
  • Saavutettavuus
  • Käyttäjäystävällisyys

Edellistä listaa lukiessasi saatoit pohtia miten käyttäjäystävällisyys ja verkkosivun ulkoasu voivat vaikuttaa näkyvyyteen. Vaikutus on epäsuora. Ihmiset luovat mielikuvan sivustosta tutkimusten mukaan jopa alle sekunnissa, joten käyttäjän luottamus on voitettava nopeasti. Korkea välitön poistumisprosentti (bounce rate) vaikuttaa negatiivisesti hakusijoitukseen. Korkean prosenttiluvun takana taas voi olla useita eri syitä kuten sivuston huono käyttäjäkokemus tai sisällön heikko relevanssi.

Etsiessäsi yrityksesi verkkosivuille sopivaa toteuttajaa, valitse tekijä, joka osaa ottaa huomioon hakukoneoptimoinnin lainalaisuudet.

Etsitkö luotettavaa tekijää?

Olet oikeassa paikassa. Toteutan yrityksesi kotisivut rautaisella ammattitaidolla ja vuosien tuomalla varmuudella.

Ota yhteyttä heti

Kotisivujen toteutustapa

Verkkosivujen toteutukseen on olemassa monia eri tapoja ja lähtökohtaisesti tämä tietenkin hyvä asia. Valintaa tehdessä on kuitenkin hyvä arvioida mikä olisi juuri omiin tarpeisiin parhaiten sopiva kaava ja valintaan vaikuttavia tekijöitä on monia:

  • varatun budjetin suuruus
  • halutut toiminnot ja ominaisuudet
  • järjestelmien integrointi
  • jatkokehitys- ja laajennusmahdollisuudet
  • räätälöinnin taso

Alta löydät listattuna muutamia vaihtoehtoja erilaisiin kotisivujen toteutustapoihin.

Staattiset kotisivut

Staattinen sivusto on yksinkertainen toteuttaa ja siksi myös sen kustannukset ovat pienemmät. Tämä on potentiaalista säästöä, jos sivujen sisältöön ei ole tarkoituskaan koskea enää julkaisun jälkeen, mutta tämänkaltaiset esimerkkitapaukset ovat marginaalisia. Staattiset kotisivut ovat järkevä ratkaisu jos kyseessä on:

  • kampanjasivu tai yksinkertainen laskeutumissivu (landing page)
  • väliaikainen ”Tulossa pian”-sivu
  • ns. käyntikorttisivu yhteystietojen jakamista varten

Jos siis olet varma, että sivustosi tiedot eivät muutu (tai muuttuvat vain todella harvoin), staattiset kotisivut voivat olla oikea ratkaisu. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että staattisen sivuston ylläpito ja päivittäminen vaatii hieman teknistä osaamista, koska muokkaaminen tapahtuu FTP-yhteyden tai palveluntarjoajan hallintapanelin kautta. Tavasta riippumatta päivittäminen tehdään joka tapauksessa suoraan työtiedostoon (esim. html tai php).

Kotisivualustat

Kotisivualusta on usein varsin kustannustehokas tapa pystyttää omat kotisivut pienehköllä vaivalla. Tämän tyyppisistä palveluista hyviä esimerkkejä ovat esim. Kotisivukone ja Wix.

Palveluiden käyttö on usein alimmalla tasolla täysin ilmaista, mutta lisämaksusta ominaisuuksia voi halutessaan ostaa lisää. Palveluiden käyttöliittymissä on suuria eroja, mutta teknistä osaamista ei tarvita. Oman yrityksen uskottavuuden näkökulmasta ongelma syntyy enemminkin siitä, että harrastelijamainen toteutus näkyy pitkälle.

Huonot kotisivut eivät välttämättä suoraan vahingoita liiketoimintaasi, mutta tuhlaavat aikaa ja sitä kautta myös rahaa.

Avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä

Avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmiä on olemassa monia kuten WordPress, Joomla ja Drupal. Edellä mainituista WordPress on ehdottomasti suosituin ja laajimmin tuettu julkaisujärjestelmä.

Julkaisujärjestelmän (CMS) avulla voit itse ylläpitää kotisivujesi sisältöä. Tämä tuo säästöä pidemmällä aikavälillä, kun voit itse huolehtia sivuston tietojen ajantasaisuudesta.

Lue miksi sinun tulisi valita juuri WordPress kotisivujesi alustaksi.

Sopivan webhotellin hankinta

Sopivan webhotellin valinta voi tuntua mahdottomalta tehtävältä jo pelkästään siksi, että palveluntarjoajasta riippumatta erilaisten webhotellipakettien kuvaukset ovat täynnä tavalliselle käyttäjälle omituisi termejä. MySQL, SSL, nimipalvelin, alidomain, siirtoraja, SSH, FTP vain muutamia mainitakseni.

Älä anna teknisten termien horjuttaa mielenterveyttä vaan delegoi sopivan webhotellin ja palvelimen hankinta osaavalle tekijälle. Paras ratkaisu on kysyä apua sivun toteutuksesta vastaavalta taholta. Ammattilaisella on varmasti hyvä ymmärrys tarvittavasta kapasiteetista ja teknologisista tarpeista.

Kotisivut ja webhotelli samasta paikasta

Monet kotisivuja toteuttavat yritykset tarjoavat oheistuotteena myös omia webhotellipalvelujaan. Asiakasyrityksen näkökulmasta tietenkin varsin hyvää palvelua. Kotisivuista tehdyt tarjouksetkin ovat usein kilpailijoita halvempia, mutta tähän on tietenkin syynsä. Usein tällaisissa paketeissa varsinainen kate syntyy juuri oheistuotteiden myynnistä eli itse webhotellista ja siihen liitetyistä palveluista. Ongelma vain on siinä, että näennäisesti halpa kotisivutarjous onkin loppujenlopuksi kallis ylläpitää. Kannattaa siis tutustua huolella myös kuukausittaisiin ylläpitokustannuksiin.

Vaikka edellä mainitulla skenaariolla on toki myös hyvät puolensa, järjestely voi olla turhan sitova ja kallis.

Verkkotunnus

Verkkotunnuksen hankintaan ei itsessään liity sen suurempaa mystiikkaa. Hinnat liikkuvat palveluntarjoajasta riippumatta lähellä samaa tasoa, joten vertailua ei tarvitse tehdä.

Ennemminkin kannattaa kiinnittää huomiota siihen millaisen verkkotunnuksen päätät ostaa. Suomalaiselle yritykselle ehdottomasti paras vaihtoehto on .fi-domain, koska se jo itsessään kertoo käyttäjälle, että kyse on kotimaisesta yrityksestä.

Ylätason verkkotunnuksen (TLD) lisäksi tarvitaan tietysti vielä uniikki toisen tason (SLD) tunnus, jotka yhdessä muodostavat tulevan verkkosivusi domainin eli verkkotunnuksen (esim. sivutoimisto.fi)

Muutamia vinkkejä domain nimen valintaan:

  • Käytä .fi-tunnusta (Suomen markkinoilla)
  • Pidä tunnus lyhyenä ja napakkana
  • Valitse helposti lausuttava ja muistettava nimi
  • Vältä väliviivojen käyttöä domain nimessä
  • Jos kyseessä on yrityksen kotisivut, käytä yrityksen nimeä

Kiinnostuitko? Pyydä tarjous.

Ota yhteyttä ja mietitään yhdessä miten voin olla parhaiten avuksi.

Ota yhteyttä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *