Kotisivujen yleisimmät ongelmakohdat

Yllättävän monien yrityssivujen optimointiin ei juurikaan ole uhrattu ajatusta suuntaan tai toiseen. Kysymys voi olla puhtaasti tietämättömyydestä tai jopa välinpitämättömyydestä. Johtuipa optimoinnin puutteet sitten mistä tahansa, kyse on merkittävästä asiasta ja vaikutukset ovat välittömiä verkkosivun näkyvyyden kannalta. Huono näkyvyys puolestaan heijastuu suoraan sivuston liikenteeseen ja sitä kautta myös konversioon. Ongelma koskettanee erityisesti yrityksiä, joiden ydinliiketoiminta ei varsinaisesti keskity verkkoon. Tässä muutamia yleisimpiä virheitä.

1. Robot.txt — virheellinen konfiguraatio

Robot.txt on tekstitiedosto, joka sijaitsee palvelimen juurihakemistossa (esim. www.sivutoimisto.fi/robot.txt). Sen tarkoitus on ohjeistaa hakukoneille mitä saa indeksoida ja mitkä alueet voi jättää huomiotta. Useimmat hakukoneet noudattavat näitä sääntöjä. Joskus verkkosivuston kehityksen aikana hakukoneita kielletään indeksoimasta keskeneräistä sisältöä. Julkaisun jälkeen on ensiarvoisen tärkeää lähettää Google Search Consolelle päivitetty robots.txt-tiedosto. Muussa tapauksessa Google ei välttämättä löydä haluttua sisältöä.

2. Huono title

Title on osa sivun metatietoa. Se kertoo yksittäisen websivun nimen, mutta vaikutus kantautuu myös paljon pidemmälle. Title näkyy korostettuna esim. Googlen haun tuloksissa ja auttaa hakukonetta ymmärtämään sivun sisältöä. Hyvä title on informatiivinen ja ytimekäs sekä sisältää halutun hakutermin.

Googlen hakutuloksissa näkyvä title.
Title on yksittäisen hakutuloksen otsikko. Mitä kuvaavampi otsikko, sitä todennäköisemmin liikenne kohdistuu sivullesi.

3. Huono description

Titlen tapaan myös description kuvaa sivun sisältöä, mutta sen on tarkoitus avata sisältö hieman yksityiskohtaisemmin. Description tieto näkyy hakutuloksissa heti titlen ja osoitteen (URL) alapuolella. Hyvin laadittu meta description nostaa klikkausprosenttia. Mieti siis tarkkaan miten kirjoitat mahdollisimman houkuttelevan kuvauksen.

4. Puuttuvat tai puutteelliset otsikot

Otsikot (h1, h2, h3, h4 jne.) kuvailevat sivun sisältöä ja jaottelevat sen loogisiin kokonaisuuksiin. Jokaisella sivulla tulee olla vain yksi h1-elementti. Usein näkee sivutoteutuksia, joissa headerissa oleva logo tai yrityksen nimi on merkitty h1-elementiksi ja itse sivun sisältöä kuvaava otsake on merkitty alemman tason tagilla (esim. h2). Tässä ei ole yksinkertaisesti mitään järkeä. HTML-elementtien semantiikalla on suuri merkitys hakukonenäkyvyydelle, koska niiden avulla voidaan tehdä päätelmiä sivun sisällöstä ja erottaa tärkeä tieto vähemmän tärkeästä. Muista siis käyttää sivua kohden vain yhtä h1-elementtiä, jonka tekstisisältö kuvaa mahdollisimman selkeästi sivun sisältöä. Sen lisäksi käytä tarvittaessa useampia alatason otsikkoelementtejä jaottelemaan sisältöä pienempiin osiin.

5. Sisäisen linkitysten puutteellisuus

Harvat tietävät, että sisäinen linkitys on tärkeä signaali sekä käyttäjille, että hakukoneille sivuston tärkeimmistä sisällöistä. Pidä siis huoli, että olennaiseen sisältöön (esim. tuotesivut) löytyy linkityksiä muualtakin kuin vain ylänavigaatiosta.

6. Tuplasisältö

Google rankaisee tuplasisällöstä. Ongelman ratkaisemiseksi, jokaisen sivun tulee sisältää canonical-tagi. Sen tarkoitus on kertoa hakukoneelle, mikä tuplasisältösivuista on alkuperäinen ja tarkoitettu indeksoitavaksi ja näytettäväksi hakutuloksissa. Alla esimerkkejä tuplasisällöstä. Vaikka kaikki esitetyt linkit johtavatkin samaan sisältöön, ovat ne hakukoneen näkökulmasta katsottuna eri sivuja.

  • https://www.esimerkki.fi/tuotteet
  • https://www.esimerkki.fi/tuotteet/index.html
  • http://www.esimerkki.fi/tuotteet
  • https://esimerkki.fi/tuotteet
  • http://esimerkki.fi/tuotteet

Ongelma on yksinkertaista korjata alla esitetyllä canonical-tagilla.

<link rel="canonical" href="https://www.esimerkki.fi/tuotteet">

7. Huono käytettävyys

Googlen algoritmi on jatkuvan kehityksen alla ja ottanut valtavia harppauksia eteenpäin viime vuosien aikana. Kehityksen myötä yhä useammin vilpillisin keinoin näkyvyyttä tavoittelevat sivustot tipahtavat kokonaan indeksoinnin ulkopuolelle. Siksi onkin tärkeää ajatella hakukoneoptimointia ja käytettävyyttä yhtenä tiiviinä kokonaisuutena — se mikä palvelee parhaiten käyttäjää, palvelee myös hakukonetta.

8. Sekava rakenne

Pyri pitämään sivuhierarkia mahdollisimman ohuena. Kaikkien sivujen tulisi olla enintään 4 klikkauksen päässä etusivusta. Selkeärakenteiset ja helposti ymmärrettävät pää- ja alavalikot auttavat käyttäjää löytämään perille. Mitä nopeammin sen parempi.

9. Rikkinäiset linkit ja vanhentunut sisältö

Rikkinäinen linkki
Rikkinäiset linkit huonontavat sivuston käyttökokemusta.

Vanhentunut sisältö, rikkinäiset linkit, väärä aukioloajat ja muu virheellinen tieto on varma tapa vieraannuttaa vanhat asiakkaat. Uusiakaan asiakkuuksia näillä meriiteillä tuskin syntyy. Sisällön ajantasaisuus kannattaa tarkistaa säännöllisesti. Rikkinäisten linkkienkin tarkistukseen löytyy useampia online-työkaluja ja selainlaajennuksia kuten Broken Link Checker. Googlen lisäksi asiakkaasi ovat tyytyväisempiä.

10. Liian pitkät latausajat

Ikuisuudelta tuntuvat latausajat ovat tehokas tapa karkottaa käyttäjät kilpailijan sivulle. Paljonko sitten on ikuisuus. Nykypäivän normeilla sopiva latausaika on käytännössä enintään 2 sekuntia. Kyse on yksinkertaisesti käytettävyydestä. Mobiililaitteellaan lounasravintolan menua etsivä asiakas ei montaa sekuntia katsele valkoista ruutua älypuhelimensa ruudulta vaan palaa nopeasti Googlen hakutuloksiin ja valitsee listalta seuraavan. Kuvat, tyylitiedostot ja javascript-tiedostot on siis tärkeää optimoida niin hyvin kuin mahdollista. Sen lisäksi näiden tiedostojen lataus olisi hyvä aloittaa vasta, kun sisältö on näkyvissä ruudulla. Tällä tavoin käyttäjä pääsee käsiksi nopeammin hakemaansa informaatioon. Testaa kotisivusi Googlen PageSpeed-työkalulla.

Lue lisää miten voit nopeuttaa oman sivustosi latausaikoja.

Yhteenveto

Monet edellä mainituista puutteista on helppo ja nopea korjata. Jo pienellä paneutumisella voit parantaa näkyvyyttäsi ja erottua kilpailijoistasi. Muutos ei tietenkään ole välitön, mutta kannattava. Tarvittaessa kannattaa turvautua asiantuntijan apuun tai vähintäänkin pyytää konsultaatiota. Kyse on kuitenkin omasta liiketoiminnastasi, miksi et siis panostaisi myös näkyvyyteen verkossa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *