Kotisivujen suunnittelu

Oletko uusi yrittäjä tai harkitsetko vanhan sivustosi päivittämistä? Mullistavat, toinen toistaan huikeammat ideat pyörivät mielessä ja projektista on vaikea saada kunnon otetta. Jokaisella tuntuu olevan oma mielipiteensä asioista.

Kaiken tämän lisäksi tuloksia halutaan malttamattomasti saada aikaan heti, joten sivu-uudistuksen pitäisi olla valmis jo tänään… tai oikestaan jo eilen.

Kuulostaako tutulta?

Kotisivujen suunnittelu vaatii aikaa ja huolellista pohdintaa. Tämä 11 askeleen opas auttaa sinua ja tiimiäsi etenemään suunnittelussa maltillisesti parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

1. Budjetti: Paljonko olet valmis maksamaan?

Kotisivujen suunnittelu. Hinta on vain yksi kriteeri monien joukossa.

Olipa yrityksesi minkä kokoinen tahansa tulee nettisivujen toteutuksella olla jonkinlainen budjetti. Sivujen ylläpidosta aihetutuu toki myös jatkuvia kuluja (domain, hosting ja esimerkiksi mahdollinen ostettu ylläpito), mutta keskitytään tässä lähinnä sivujen suunnitteluun ja toteutukseen kuluvaan osaan.

Järkevä tapa lähestyä asiaa on määrittelemällä ensin kotisivuille asetetut tarpeet eli mitä niiltä haluat ja millaisia ominaisuuksia sivuston tulisi sisältää. Kun laajuus on selvillä, voit pyytää tarjouksia toteutukselle ja vertailla niitä keskenään. Jos tarjoukset ovat budjetillesi liian korkeita, mieti voitko jättää jonkin ominaisuuden pois tässä vaiheessa ja lisätä sen myöhemmin.

Muista kuitenkin, että hinnan tulisi olla vain yksi kriteeri monien joukossa. Säästäminen voi aiheuttaa ongelmia myöhemmin, joten vertaile hintoja, kokemuksia ja referenssejä.

2. Kilpailijoiden analysointi: Mitä muut tekevät?

Kotisivut ovat onnistuneet vain, jos ne tuovat haluttua hyötyä kohderyhmälle ja yritykselle itselleen. Kilpailijoiden analysoinnin avulla on helpompi tunnistaa mahdolliset ongelmakohdat ja suunnata omia toimia näiden pohjalta. Esitä itsellesi ainakin seuraavat kysymykset:

  • Miten kilpailijasi näyttäytyvät verkossa?
  • Miten he viestivät ja kommunikoivat?
  • Miten he käsittelevät kohderyhmäänsä?
  • Miltä heidän verkkosivunsa näyttävät?
  • Mitkä hakusanat johtavat kilpailijoidesi kotisivuille? Esim seranking.com

Analyysin avulla voit arvioida oman paikkasi ja tehdä suunnitelman, jonka avulla erotut kilpailijoistasi. Poimi hyvät asiat ja tee ne paremmin. Erottele heikkoudet/ongelmat ja korjaa ne. Ole rohkea.

3. Strategia: Mitä halutaan saavuttaa?

Tavoitteiden määrittely on erottamaton osa suunnitteluprosessia. Mitä haluat nettisivujen avulla saavuttaa? Mikä on nettisivujen ensisijainen tarkoitus ja päämäärä? Määrittele siis tarkasti tavoitteet, jotka haluat saavuttaa.

  • Haluat enemmän asiakkaita?
  • Haluat enemmän myyntiä?
  • Haluat jakaa informaatiota?
  • Haluat uusia kontakteja?

Kotisivujen ulkoasun ei ole tarkoitus olla vain kaunis kokoelma erilaisia värejä, kuvia, multimediaa ja tekstiä. Se on ensisijaisesti käyttöliittymä, joka palvelee tiettyä tarkoitusta. Mikä tahansa tuo tarkoitus onkin, ulkoasun on pyrittävä täyttämään näiden tavoitteiden asettamat tarpeet.

Tavoitteet vaikuttavat kotisivujesi visuaalisiin ratkaisuihin, ei päinvastoin.

4. Kohderyhmä: Kenet haluat tavoittaa?

Kohderyhmä
Määrittele kohderyhmä mahdollisimman tarkasti.

Tavoitteiden määrittely johtaa yleensä suoraan haluttuun kohderyhmään. Kohderyhmien analysointi vaatii myös syvempää henkilöiden ja tarpeiden tuntemusta:

  • Miten sivusto voi ratkaista asiakkaan ongelman? Arvokas sisältö perustuu aina tavalla tai toisella kohderyhmän mielenkiinnon kohteisiin, tarpeisiin, mahdollisiin ongelmiin ja näiden ratkaisemiseen.
  • Mitä sivuston on voitava tehdä toivottujen etujen saavuttamiseksi? Mieti mikä on paras tapa palvella asiakasta? mikä erottaa palvelusi/tuotteesi kilpailijoista? Miksi palvelusi on parempi? Miten kommunikoit parhaiten kohderyhmäsi kanssa?

Mitä selkeämmin osaat rajata kohderyhmäsi, sitä helpompaa on toteuttaa viestintä ryhmää puhuttelevalla tavalla ja tarjota palvelut oikeassa muodossa.

Kohdeyleisö ei vaikuta pelkästään sivuston yleiseen estetiikkaan ja muotokieleen, vaan määrittää myös paljon pienempiä yksityiskohtia, kuten fonttikoko ja kontrasti. Näistä lisää hieman jäljempänä.

5. Sisältö: Mitä haluamme kertoa ja viestiä?

Sisältö on kotisivujen tärkein yksittäinen elementti. Se muodostaa sivuston ytimen. Tässä muutamia ohjeita sisällön tuottamiseen:

Tunne yleisösi: Kirjoita sisältö kohdeyleisöä puhuttelevalla tavalla. Varmistu siitä, että kirjoitusasu on ymmärrettävää ensisijaisesti kohderyhmällesi.

Tärkein ensin: Kärsvällisyys on tuntematon käsite internetissä. Huolehdi siis siitä, että tärkein sisältö on aina sivun yläosassa ja selkeästi luettavissa. Yksityiskohtaisempi tieto vasta tämän jälkeen.

Yksinkertaiset, lyhyet lauseet: Aivan. Vältä monimutkaisia ja pitkiä lauseita.

Karta turhaa jargoniaa: Jargoniallekin on kuitenkin paikkansa. Pidä vahvasti mielessäsi kohdeyleisösi eli kenelle kirjoitat. Joskus ammattisanaston käyttäminen on luonnollista ja jopa välttämätöntä.

Helppolukuisuus: Tee tekstistä helposti silmäiltävää. Käytä otsikoita, listoja, kuvia ja selkeitä kappalejakoja. Myöskään tyhjän tilan (white space) voimaa ei kannata unohtaa.

Kuvat ja videot: Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Ihmisen aivot käsittelevät visuaalisen informaation jopa 60 000 kertaa nopeammin kuin tekstin. Asian havainnollistaminen esim. kaavion muodossa voi olla paljon selkeämpää kuin selittää sama sisältö pelkällä tekstillä.

6. Sivuarkkitehtuuri: Kotisivujen rakenne

Ongelmallinen sivurakenne
Sekava sivurakenne huonontaa käyttökokemusta ja karkottaa asiakkaat.

Verkkosivuston sisällön täytyy löytyä loogisten polkujen kautta. Navigoinnin tulee olla mahdollisimman intuitiivista ja helppoa. Hyvä käyttökokemus on tärkeää.

Sivun sisältö toimii hyvänä ohjenuorana myös rakenteen suunnittelulle:

  • Millaisiin loogisiin osiin sisällön voi jakaa?
  • Voiko/kannattaako ylätasoja jakaa pienempiin osiin?
  • Mikä on tärkeää ja mikä vähemmän tärkeää? Asiat järjestykseen.
  • Mitä tulisi korostaa?

7. Käytettävyys: Mitkä ovat käyttäjien odotukset?

Käytettävyys on ”käyttäjäystävällisyyttä”. Käyttäjän näkökulmasta tämä tarkoittaa tietyn tavoitteen saavuttamista mahdollisimman pienellä vaivalla. Hyvällä käytettävyydellä tavoitellaan pääasiassa kahta eri
— joskin vahvasti toisiinsa liittyvää — asiaa: 1) käyttäjän positiivinen kokemus ja 2) konversio.

On tärkeää analysoida mahdollisia pullon kauloja jo suunnitteluvaiheessa. Näiden ”konversion tappajien” eliminointi etukäteen voi olla haastavaa, mutta asian tiedostaminen ohjaa suunnittelua oikeaan suuntaan.

8. Ulkoasu: Miltä sivuston tulisi näyttää ja tuntua?

Nettisivujen visuaalinen suunnittelu
Sivuston ulkoasu luo ensivaikutelman.

Ulkoasu luo käyttäjälle ensivaikutelman sivusta. Tutkimusten mukaan ensivaikutelma kehittyy jo 50 millisekunnin aikana, joten arvokkaalle sisällölle ei anneta pahimmassa tapauksessa edes mahdollisuutta, jos sivuston design antaa vierailijalle vääriä signaaleja. Visuaalinen muotoilu ei ole pelkästään ensimmäinen vaikutelma — se on väistämättä myös tärkein.

Visuaalisen muotoilun tulee tietysti olla samaa paria yrityksesi toimialan kanssa. Kuvittele esim. asianajotoimiston käyttävän kotisivuillaan vaaleanpunaisia sävyjä ja hassun hauskoja kirjasintyylejä.

On tärkeää lunastaa kohderyhmän luottamus näyttämällä uskottavalta ja luotettavalta.

  • Onko yritykselläsi jo olemassa olevaa graafista ohjeistusta? Logo, värit jne.
  • Mitä haluat viestiä? Mikä puhuttelee kohderyhmääsi?
  • Millainen kuvitus tukee parhaiten viestiäsi?

9. Fontit ja typografia

Typografia on osa sivuston visuaalisuutta, mutta sen vaikutukset kantautuvat vielä pidemmälle. Oikeilla fonttivalinnoilla ja sopivilla leikkauksilla ei pelkästään luoda helposti saavutettavaa sisältöä vaan luodaan myös mielikuvia.

Typografialla kommunikoidaan erilaisia alitajuntaisia viestejä, jotka auttavat sinua rakentamaan yrityksellesi haluttua brandia ja mielikuvia. Usko tai älä, mutta tietyt fonttityylit välittävät erilaisia viestejä kuten luottamusta, vakautta, voimaa, eleganssia, luovuutta jne.

Hyvä typografia myös auttaa sinua kasvattamaan yritystoimintaasi. Asia on helpompi esittää käänteisesti. Kuvittele verkkosivu, jonka fonttikoko on liian pieni ja kirjasintyyppi on vaikealukuinen. Huonot designvalinnat jo itsessään viestivät paljon, mutta mitä teet sisällöllä, jota ei kukaan mielellään lue? Viestisi jää epäselväksi tai kokonaan saavuttamatta.

10. SEO: Miten sivustosi löydetään?

Kotisivut ovat turhat, jos kukaan ei löydä niitä? Google-haun ensimmäinen sivu on hyvä tavoite, koska useimmat käyttäjät eivät vaivaudu seuraavalle sivulle asti.

Hakukoneoptimointi on osa sivuston suunnittelua ja kehitystä, mutta kovan kilpailun myötä optimoinnista on eriytynyt myös oma asialle vihkiytynyt liiketoimintansa. Hakukoneoptimoinnin ainut tavoite on maksimoida sivuston näkyvyys hakutuloksissa.

Vinkki: Jos yritykselläsi on jo olemassa olevat sivut ja sitä kautta myös edes jonkinlaista näkyvyyttä Googlessa, ei kannata heittää saavutettuja tuloksia roskakoriin sivuston päivityksen yhteydessä. Erityisesti, jos sivuston päivityksen yhteydessä myös rakennetta uudistetaan, tulee huolehtia asianmukaisista uudelleenohjauksista (310 redirect).

Hakukoneet analysoivat sivuston sisällön, sivurakenteen ja monien muiden tekijöiden perusteella. Näiden tekijöiden tuloksena syntyy lopullinen tulos, joka määrittelee lopullisen sijoituksesi hakutuloksissa. Lue lisää orgaanisesta näkyvyydestä ja hakukonenäkyvyyteen haitallisesti vaikuttavista tekijöistä.

11. Julkaisualustan valinta

Julkaisualustalla on suuria vaikutuksia paitsi itse tekniseen toteutukseen myös sivuston ylläpitoon, joten sen osuutta ei kannata vähätellä. Alla olevan taulukon avulla voit vertailla muutamia suosituimpia julkaisualustoja keskenään.

Valinnassa kannattaa miettiä erityisesti seuraavia asioita:

  • Laajennettavuus: Millaisia ominaisuuksia sivustosi tarvitsee? Pitääkö osa toiminnallisuuksista kenties ohjelmoida vai voiko toteutukseen käyttää valmista lisäosaa? Kannattaa huomioida, että ilmaisten lisäosien lisäksi useimmille alustoille on julkaistu tuhansia maksullisia premium-laajennuksia.
  • Teemat ja sivupohjat: Jos budjettisi on tiukka voit valitaa valmiin teeman. Löytyykö sopiva teema valitsemallesi alustalle?
  • Helppokäyttöisyys ja tuki: Käytännössä markkinaosuus korreloi suoraan alustan käytettävyyden ja saatavilla olevan yhteisön tuen kanssa. WordPress on suosiossaan ehdoton ykkönen. Se on intuitiivinen käyttöliittymältään ja ongelmatilanteissa osaavaa apua löytyy helposti.

CMS-vertailu:

CMSWordPressJoomlaDrupal
HintaIlmainenIlmainenIlmainen
Lisäosat54,000+7900+
43,000+
Teemat/Sivupohjat5000+Ei virallisia sivupohjia2700+
Markkinaosuus61,3%4,9%3,1%
Helppokäyttöisyys5/54/53.5/5
Laaja yhteisön tukiKylläEiEi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *