Haku­kone­optimointi ja vääris­tyneet odotukset

Törmään työssäni usein — jos ei nyt aivan päivittäin niin ainakin viikoittain — asiakkaiden vääristyneisiin odotuksiin hakukoneoptimointiin liittyvissä asioissa. Nämä odotukset liittyvä varsin usein puutteelliseen tietoon ja/tai ymmärrykseen aiheesta.

Tämän lyhyehkön artikkelin ei ole tarkoitus osoitella sormella tai toimia oppaana oikeaoppiseen hakukoneoptimointiin. Kirjoitukseni tavoite on lähinnä tarjota erillainen lähestymiskulma aiheeseen ja herätellä ajatuksia, jotta hakukoneoptimointiin liittyvät mahdollisuudet kohtaisivat tulevaisuudessa paremmin sille asetetut odotukset.

Olen jakanut artikkelissa esitetyt olettamukset omien otsikoiden alle, joissa kerron hieman tarkemmin miksi esitetty olettamus on vääristynyt tai virheellinen.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan verkkosivun sijoitusta hakutuloksissa tiettyjä hakusanoja käytettäessä.

Suuret odotukset

Suuret odotukset
Toisinaan hakukonenäkyvyyteen liittyvät odotukset eivät korreloi kovinkaan hyvin budjetin ja työmäärän kanssa.

Ennen kuin sukellamme itse aiheen pariin, on vielä hyvä mainita muutamia seikkoja omista toimintatavoistani hakukoneoptimointiin liittyen.

En ole itse sisällöntuottaja enkä tämänkaltaisia palveluja asiakkailleni tarjoakaan. Oma toimintani perustuu vahvasti visuaalisen ilmeen suunnitteluun ja sen pohjalta toteutettuun sivustoon. Pyrin aina tuottamaan mahdollisimman hakukoneystävällistä rakenteita ja noudattamaan suosituksia. Tämä on kuitenkin vain optimoinnin tekninen puoli.

Ohjeistan tarvittaessa asiakkaitani sisällön tuottamisessa kertomalla hakukoneiden toiminnasta ja antamalla hyödyllisiä linkkejä artikkeleihin, jotka valaisevat asiaa mahdollisimman selkeästi.

Moni ei kuitenkaan ole valmis näkemään vaivaa ja toisaalta muutaman lyhyehkön nettiartikkelin perusteella ei kukaan voi itseään SEO-taitajaksi vielä siteeratakaan.

Mutta nyt itse asiaan.

1. Näkyvyys hakutuloksissa heti julkaisun jälkeen

Valitettavaa, mutta totta. Uuden sivuston näkyvyyden rakentamiseen menee aikaa ja erityisesti vaivaa. Heti julkaisun jälkeen ei kannata odottaa valtavaa ryntäystä sivustolle ainakaan orgaanisten hakujen tuottamien osumien kautta.

AdWords ja muut maksulliset mainoskanavat (esim. sanomalehdet, Facebook, Instagram jne.) ovat sitten asia erikseen. Näitä kannattaa tietenkin harkita erityisesti silloin, kun haluaa palvelulleen tai tuotteelleen nopeaa näkyvyyttä. Kirjoitukseni koskee kuitenkin juuri hakusanojen kautta saapuvaa orgaanista liikennettä.

Milloin siis kannattaa odottaa edes jonkinlaista näkyvyyttä? Tarkkaa vastausta ei ole, mutta minimissäänkin muutamien kuukausien kuluttua. Tosin parhaassakin tapauksessa asiaan liittyy paljon oletuksia. Näkyvyyteen vaikuttavat mm. seuraavat seikat:

  • Sisällön määrä ja relevanssi
  • Sisällön muotoilu kuten otsikointi ja kuvien käyttö
  • Metatieto kuten description ja title
  • Sisällön tuottama lisäarvo käyttäjälle
  • Uuden sisällön tuottaminen säännöllisesti
  • Tuotetun sisällön jakaminen eri some-kanavissa
  • Ulkoisten linkkien määrä (linkit, jotka osoittava sivustollesi)

Sijoittuminen Googlen etusivulle vaatii aikaa, vaivaa ja pitkäjänteisyyttä. Sisällöntuottamisen täytyy olla säännöllistä ja määrätietoista. Olisi vähintäänkin omituista, jos juuri julkaistu sivusto kiilaisi saman tien hakutuloksissa vuosia toimineiden sivustojen edelle, joiden eteen on niin ikään nähty paljon vaivaa.

Malttia.

2. Hyvä sijoitus hakutuloksissa vähäisellä sisältömäärällä

Sisällön pituus ei ole itseisarvo eikä pitkän tekstin sijoittuminen hakutuloksissa lyhyitä paremmin osoita välttämättä syy-seuraussuhdetta. Usein kuitenkin pidemmät tekstit (suurempi informaatiomäärä) sijoittuvat hakutuloksissa kärkipaikoille.

Suurempi sisältömäärä antaa hakukoneelle enemmän pinta-alaa analysoida ja ymmärtää sisältöä, mutta asia ei toki ole aivan näin yksioikoinen. Kyse on yhtä paljon myös sisällön antamasta lisäarvosta.

Kuvitellaan esimerkiksi tilanne, jossa käyttäjä haluaa laskea laskea sähkökoikaansa kulutuksen tietyllä teholla. Tätä varten hän ei halua lukea pitkää artikkelia matemaattisista kaavoista vaan löytää yksinkertaisen laskurin, johon voi vain syöttää tarvitut lukemat. Tässä tapauksessa siis yksinkertainen laskuri tuottaa käyttäjälle halutun lisäarvon.

Tekstuaalisen sisällön kirjoittaminen on kuitenkin usein välttämätöntä, mutta kuten edellä jo mainittiinkin pituus ei ole ainut kriteeri. Optimoidun sisällön kirjoittamisessa tulee ottaa huomioon halutut avainsanat, otsikointi, kuvien ja muun median käyttö jne. Joukosta voi olla vaikea erottua.

3. Mitkä ihmeen hakusanat?

Monet eivät tule ajatelleeksi, mitä hakukonenäkyvyys itseasiassa tarkoittaa. Miten se oikeastaan tapahtuu? Vastaus on toki itsestään selvyys — hakusanoilla — mutta moniko oikeasti pysähtyy miettimään millaisilla hakusanoilla haluaa nousta tuloksien kärkisijoille.

Tämä on äärimmäisen tärkeä kysymys, koska se määrittelee hyvin pitkälle sivustosi näkyvyyden. Väärin valittu hakusanastrategia vie vain aikaa ja tuottaa lopuksi laihoja tai jopa olemattomia tuloksia. On siis suorastaan elintärkeää tehdä strateginen valinta siitä, mistä hakusanoista lähdetään taistelemaan. Juuri tästä pohjimmiltaan on kuitenkin kyse.

Kun puhutaan pk-yrityksistä (erityisesti uusista) on selvää, että markkinointiin käytettävä budjetti on usein rajallinen. Kaikkein kilpailluimmat hakusanat eivät tule edes kyseeseen. Taistelu asiakkaista on todella kovaa, joten rakentaakseen järkevän SEO-strategian, kannattaa kiinnittää erityishuomiota kilpailijoiden ja tavoitellun kohderyhmän analysointiin.

Tästä päästääkin seuraavaan aiheeseen.

4. Hyvä hakukonenäkyvyys olemattomalla budjetilla

Usein tarjouspyynnöissä näkee varsin korkealentoisia toiveita. Halutaan logosuunnittelu ja näyttävä sivusto, joka erottuu edukseen kilpailijoista. Tämän lisäksi halutaan hyvä sijoitus Googlen hakutuloksissa ja kaikki tämä pitäisi toteuttaa 1000 eurolla. En toki syytä asiakasta. Jos joku voi tarjota tämän kaiken käytännössä ilmaiseksi niin hieno homma asiakkaan kannalta. Väitän kuitenkin, että 1000 euron hintaan ei kukaan voi edellä mainittuja toiveita toteuttaa jo pelkästään siksi, että hyvin toteutetun hakukoneoptimoinnin hinta liikkuu yksinään 500-2000€ välillä.

Hakukoneoptimointi ei koostu vain ”konepellin alla” tehdyistä teknisistä ratkaisuista vaan se koostuu myös ”oikeasta työstä”, kuten:

  • Hakusanojen analyysi
  • Kilpailijoiden analysointi
  • Sisällön optimointi edellä mainitun analyysin mukaan
  • Ohjeistus uuden sisällön tuottamiseen

Jos siis joku lupaa sivuprojektin suunnittelu ja toteutuksen lisäksi myös hyvää hakukonenäkyvyyttä, kannattaa miettiä lupaileeko toimittaja kenties liikoja.

Hyvä optimointistrategia ei kuitenkaan rakennu kertaprojektin varaan vaan vaatii jatkuvuutta. Hakukonesijoituksen seurannan ja analysoinnin avulla voidaan tehdä tarvittavia toimenpiteitä ja parantaa näkyvyyttä entisestään. Tilanne elää jatkuvasti. Kilpailijasi kamppailevat kanssai samoista asiakkaista, joten taistelu ei ole ohi sivuston julkaisun jälkeen. Itse asiassa silloin se vasta alkaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *